Yle vastaa: Suomalaiset kokevat Ylen omakseen
Julkaisemme Ylestä lehdille lähetettyjä kirjoituksia, vastauksia ja oikaisuja. Tämä kirjoitus on lähetetty Helsingin Sanomiin 17.11.2022.
Petri Ollila (HS 17.11.) kritisoi Ylen kampanjaa, jossa suomalaisia kutsutaan Ylen omistajiksi. Kampanjan tapauksessa kyse on viestinnällisestä valinnasta, jolla on vahvat perusteet. Tavoitteemme on korostaa, että Yle on olemassa suomalaisia varten.
Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista kokee Ylen henkilökohtaisesti merkitykselliseksi. Tunneside meihin on vahva ja voidaan puhua henkisestä omistajuudesta.
Kirjaimellisessa mielessä Ollila on omistajuudesta oikeassa. Kampanjassa omistajuus on symbolinen valinta, joka toivottavasti herättää pohtimaan meidän julkisen palvelun tehtäväämme ja strategiamme ydintä: Yle on kaikille yhteinen ja jokaiselle oma.
Jere Nurminen
viestintä- ja brändijohtaja, Yle