Hyppää pääsisältöön

Yle Teema

Jacques Demyn Lola on Ranskan uuden aallon rakastettavin elokuva

Nainen nojaa kädellään rautaiseen kaiteeseen katetulla sisäpihalla, toisessa kädessä savuke, kuva elokuvasta Lola.
Kuva: Agnes Varda / Rome Paris Films

Kino Klassikossa satamakaupungin kabareetanssijattaren tarina, josta alkoi oma ”elokuvallinen universuminsa”. Lolan nimiosassa nähdään Anouk Aimée.

Ranskalaisen elokuvantekijän Jacques Demyn (1931–1990) tunnetuin teos on Cherbourgin sateenvarjot, mutta monien mielestä vielä parempi on niistä ensimmäinen, rakkauselokuva Lola (1961). Molemmat esitetään Teemalla loppuvuodesta.

Lola sijoittuu kolmeen päivään Nantesin satamakaupungissa, missä Demy itsekin varttui. Ajelehtiva nuori mies Roland törmää lapsuudenrakastettuunsa Lolaan, joka tanssii kabareessa ja on pienen pojan äiti. Pojan isä Michel on ollut seitsemän vuotta siirtomaissa ja palaa hakemaan Lolaa, jota tavoittelee myös amerikkalainen merimies Frankie. Henkilökaartia täydentävät keski-ikäinen nainen ja tämän 14-vuotias tytär Cécile.

Jacques Demy oli Ranskan uuden aallon häpeilemätön romantikko, ja Lola lienee koko uuden aallon rakastettavin elokuva. Demyn muiden elokuvien tavoin se kertoo unelmista, rakastumisista ja eroamisista, poissaoloista ja tapaamisista, elämästä, joka on jatkuvaa liikettä. Ihmiset kohtaavat ohimennen ja sattumalta, tulevat ja menevät, ovat jonkin aikaa yhdessä ja sitten taas lähtevät. He rakastuvat toistuvasti mutta eivät aina toisiinsa.

Silti kukaan ei halua luopua unelmistaan edes silloin, kun niillä ei pitäisi olla toteutumisen mahdollisuuksia. Ne antavat elinvoimaa ja uskoa siihen, että elämän pienet yksityiskohdat ja sattumat voivat johtaa onnelliseen lopputulokseen.

Nämä toistuvat sattumat, erot ja kohtaamiset käyvät vielä erikoisimmiksi, kun tajuaa, että elokuvan hahmot ovat samojen henkilöiden eri versioita. Teinityttö Cécile on Lola nuorena ja Cécilen äiti on keski-ikäinen Lola. Frankiella on Michelin fysiikka, ja Roland lähtee Michelin tavoin etsimään onneaan. Elokuvan ihmiset ovat erinimisiä ja -näköisiä, mutta keskenään vaihdettavissa, ja tarinan päättyessä pääparin nyt turhiksi käyneet heijastumat katoavat taas matkoihinsa.

Mutta vain palatakseen muualla. Demy loi oman ”kinemaattisen universuminsa” eli ”demyversen”, kuten nyt sanottaisiin, liittäen uransa keskeiset elokuvat toisiinsa. Cécile teki paluun Valokuvamallissa Lolan näyttelijän Anouk Aiméen tulkitsemana ja kertoi aviomiehensä lähteneen Enkelten lahden päähenkilön matkaan. Roland taas on Cherbourgin sateenvarjoissa joutunut Lolan hylkäämäksi, ja yksi Lola löytyy murhattuna Rochefortin tytöissä.

Demyä on verrattu nukketeatterin pitäjään tai pasianssin pelaajaan, joka latoo pakastaan kortteja pöydälle limittäin ja päällekkäin, poimii ne takaisin pakkaan, sekoittaa ja jakaa uudelleen. Kaikki on tapahtunut jo aikaisemmin ja tulee tapahtumaan uudelleen mutta aina erilaisina kuvioina.

Tai kuten Demy itse sanoi vuonna 1962: ”Tavoitteeni on tehdä viitisenkymmentä elokuvaa, jotka liittyvät toisiinsa ja valaisevat yhdessä toistensa merkityksiä yhteisten henkilöiden kautta”. Määrä jäi tosin paljon pienemmäksi, kun hän 1960-luvun jälkeen hylkäsi tämän kuvitteellisen elokuvamaailmansa.

Monen muun elokuvantekijän tavoin Demy latoi esikoiselokuvaansa lukuisia viittauksia tärkeisiin vaikuttajiin Robert Bressonista Gary Cooperiin. Jo päähenkilön nimi viittaa Max Ophülsin Lola Montèsiin sekä Josef von Sternbergin Siniseen enkeliin, jonka tavoin Lola myös esiintyy silkkihatussa. Asetelma muistuttaa Ophülsin Intohimojen karusellia ja elokuva onkin omistettu juuri Ophülsille.

Demy on kuitenkin sulattanut kaikki vaikutteet omaksi ja omaperäiseksi tyyliksi, joka liittyy kiinteästi Ranskan uuden aallon vapaampaan muotokieleen. Demy ymmärtää ja osaa käyttää elokuvan kielen kaikkia muotoja, ja uuden aallon hovikuvaaja Raoul Coutardin kamera suorastaan liitää ihmisten mukana jazzin vuorotellessa Beethovenin kanssa.

Iloista ja kevytsydämistä Lolaa on kutsuttu musikaaliksi ilman lauluja ja tansseja. Demyn kuuluisin elokuva Cherbourgin sateenvarjot on puolestaan musikaali, jossa jopa jokainen repliikki lauletaan. Se esitetään Teemalla joulun aikoihin.

Lola Kino Klassikossa Teemalla lauantaina 26.11.2022. Elokuvailta alkaa klo 21

Elokuvan sydämessä Lolasta keskustelevat näyttelijä Reeta Vestman, toimittaja ja elokuvakuraattori Tytti Rantanen sekä Kalle Kinnunen. Katso koko keskustelu!

Enemmän elokuvasta: Lola - Toista Yle Areenassa