Flamenco ei ole yksi vaan monta
Flamencossa sykkii eteläespanjalainen elämä. Se on ylpeää ja suorasukaista kuin iltapäivän aurinko, joka polttaa kullankeltaiset auringonkukkapellot kuiviksi korsiksi.
Flamencossa ei häpeillä tunteita.
Flamenco on kokonaisuus, johon kuuluu tanssi, laulu ja säestys. Säestys on perinteisesti tarkoittanut kitaraa, mutta nykyisin mikä tahansa soitin käy.
Palmerot eli taputtajat ovat oma ammattikuntansa. He pitävät yllä rytmiä.
Se on paljasta, jos ei ole palmasta.
Taija Tyrväinen, flamencolaulaja
Flamencon ytimessä on andalusialainen kansanperinne.
Nykytutkimus korostaa Latinalaisen Amerikan ja Afrikasta tuotujen orjien merkitystä flamencon soinnille.
Vaikutteita flamenco on saanut maureilta, sefardijuutalaisilta ja erityisesti Espanjan romaneilta, jotka ovat ylläpitäneet flamencokulttuuria.
Keskeisiä flamencokaupunkeja ovat Andalusian länsiosassa sijaitsevat Sevilla, Jerez de la Frontera, Cadiz sekä Puerto de Santa Maria. Näissä kaupungeissa elää edelleen merkittävä romanivähemmistö.
Myös monissa provinssin maaseutukaupungeissa sykkii vahva flamencoperinne.
Espanjan romaneiden historia on synkkä. Heidän elämäänsä säädeltiin vuosisatojen ajan lukuisin rajoituksin.
Köyhät romaniperheet saattoivat asua kallion seinämiin hakatuissa luolamaisissa asunnoissa. Sinnekin tultiin katsomaan heidän tanssiaan ja lauluaan.
Romaneita on arvostettu aidon flamencon esittäjinä ja sen säilyttäjinä.
Turistien mukana flamenco levisi ympäri maailmaa.
Finnairin edeltäjä Kar-Air oli yksi ensimmäisistä lentoyhtiöistä, jotka lennättivät turisteja Aurinkorannikolle.
Vielä 1950-luvun lopulla Malagan lentokenttä oli sotilaskäytössä, mutta se avattiin uudelleen matkustajaliikenteelle, kun diktaattori Francisco Franco ryhtyi parantamaan mielikuvaa Espanjasta panostamalla turismiin.
Etelä-Espanjassa sijaitseva Cadiz on Euroopan vanhimpia edelleen asuttuja kaupunkeja.
Nykyiset flamencopuvut heijastelevat menneiden vuosisatojen pukuja. Juhliin on pukeuduttu parhaimpiin ja näyttävimpiin asuihin.
Traje de flamenca taas on kapeampi juhlahame, johon naiset pukeutuvat keväisin Sevillan feriassa. Sellainen löytyy lähes kaikilta paikallisilta.
Nykyflamencossa rikotaan entistä enemmän perinteisiä flamenconormeja.
Tänä päivänä myös miehet tanssivat riikinkukon pyrstöä muistuttavassa bata de cola -flamencohameessa.
Carmen Amaya (1913 - 1963) oli ensimmäinen nainen, jonka tiedetään tanssineen housuissa.
Madridissa sijaitseva flamencokoulu Amor de Dios on maailmankuulu. Myös moni suomalainen flamencotanssija on opiskellut Madridissa.
Yksi ensimmäisistä oli balettitanssija Anneli Uronen, joka toi flamencon Suomeen 1960-luvun lopulla.
Flamencokenkien kopinaa vahvistavat kantaan ja kengän kärkeen upotetut naulat.
Ne ilmestyivät tanssikenkiin kun sevillalainen tanssija Antonio Ruiz Soler, eli Antonio el Bailarin (1921 - 1996) oli nähnyt Yhdysvalloissa metallilaatoilla vahvistettuja steppikenkiä.
Tablaos-ravintoloissa esitetään perinteistä flamencoa. Asiaan kuuluu, että esiintyjät sopivat kappaleista vasta tavatessaan, paikan päällä.
Kitaristi ja laulaja seuraavat yleensä tanssijaa, joka johtaa esitystä. Tanssija viestii liikkeillään ja kehollaan, minkälaista rytmiä hän haluaa seuraavaksi.
Noin viisi prosenttia espanjalaisista harrastaa flamencoa. Torremolinoksessa työskentelevä flamencotanssija Manuel Roldan arvelee, että flamenco on nykyisin suositumpaa Espanjan ulkopuolella kuin sen kotimaassa.
Tanssija Maija Lepistöllä on flamenco-asuja valmistava liike Sevillassa.
Uusi tutkimus on monilta osin mullistanut perinteistä, 1950-luvulla luotua käsitystä flamencosta.
Vasta Francon ajan jälkeen on päästy tutkimaan arkistoja ja vanhoja äänitteitä.
Espanjalaisen taiteen ja kulttuurin uskotaan saavan inspiraationsa ja sielukkuutensa tummasävyisestä ja mystisestä duendesta.
Duendesta on kirjoittanut erityisesti runoilija Federico Garcia Lorca.
Miten flamenco soi tänään Suomessa ja Espanjassa?
Kuuntele Flamencon sielua etsimässä Yle Areenassa tai Yle Radio 1:ssä ti 27.12.2022 – ma 2.1.2023.
Kuvat: Liisa Vihmanen, Anne Hämäläinen