Hyppää pääsisältöön

Kulttuuricocktail

Analyysi

Analyysi: The Rehearsal näyttää, miten tositelevisio manipuloi ihmisiä – tästä on kyse yhdessä viime vuoden oudoimmista ja kiinnostavimmista sarjoista

Nathan Fielder (keskellä) tarkkailee televisio-ohjelma The Rehearsalin osallistujia.

Televisiosarja The Rehearsal on monilta mennyt Suomessa ohi, syyttä.

Kaikki alkoi netti-ilmoituksella.

Tv-mahdollisuus: Onko jotain mitä välttelet? Lähetä video.

Viesti oli jätetty yhdysvaltalaiselle Craigslist-ilmoitussivustolle, jossa kaupitellaan palveluita. Ilmoituksen amatöörimäinen asu oli harhautus: taustalla oli suoratoistojätti HBO:n The Rehearsal -sarjan tekijät.

The Rehearsal tarkoittaa suomeksi harjoitusta. Komediallisessa tositelevisiosarjassa seurataan, kuinka ilmoitukseen vastanneet alkavat harjoitella jotain elämänsä vaikeaa osa-aluetta.

Sarja on surrealistinen ja hauska. Yksi nainen treenaa kellon ympäri lapsen kasvatusta. Ikkunasta vaihdetaan uusi lapsinäyttelijä toisen tilalle, kun edellisen työaika loppuu. Öisin pinnasängyssä on lapsen kokoinen robotti. Ulos suihkutetaan tekolunta, jotta tulisi olo, että vuodenajat vaihtuvat.

Osallistujat typertyneinä osallistuvat ohjelmantekijöiden ihmiskokeisiin, joiden mittakaava vain paisuu. HBO:n budjetti tuntuu loputtomalta. Ensimmäisen jakson osallistuja vertaa kokemusta Roal Dahlin Jali ja suklaatehdas -kirjaan (1964), jossa joukko lapsia osallistuu suklaatehdassa järjestettävään kisaan ja harva selviää vahingoittumatta.

Ohjelmassa huijataan sumeilematta

Olen kehunut The Rehearsalia varauksetta ja käynyt myös piinaavia keskusteluja ihmisten kanssa, jotka ovat katsoneet sitä.

Yksi kaverini piti ohjelmaa osallistujien hyväksikäyttönä, ja siihen on hankala väittää vastaan: Heti ensimmäisessä jaksossa tuotantoryhmä vakoilee esimerkiksi yhtä ihmistä, jotta näyttelijä pystyisi esittämään häntä koetilanteessa autenttisemmin. Vaikuttaa siltä, että osallistujat eivät itsekään täysin tiedä, mihin ovat ryhtyneet ja heitä manipuloidaan sumeilematta.

Harmaahiuksinen mies katsoo tarkkaavaisesti tv-ruutua ohjaamossa. Kaksi mustapipoista työntekijää istuu ohjaamossa miehen edessä.
Kuvateksti The Rehearsalin on luonut koomikko Nathan Fielder (vasemmalla). Fielder tunnetaan muun muassa Nathan For You -sarjasta, jossa Fielder antoi kyseenalaisia vinkkejä pienyrityksille.
Kuva: HBO

Useampi sarjaan osallistunut kävelee pois kesken kuvausten. Yksi mies alkaa itkeä harjoitellessaan kohtaamista veljensä kanssa. Hän ei koskaan enää palaa.

Mieleen tulee sosiaalipsykologi Stanley Milgramin koe 1960-luvulta, jossa mitattiin auktoriteetin vaikutusta ihmisiin. Milgram huomasi, että ihmiset ovat valmiita antamaan toisilleen vaikkapa sähköshokkeja, jos joku auktoriteettiasemassa käskee toimimaan näin.

Samoin The Rehearsalissa ihmiset osallistuvat aina vain eriskummallisempiin koeasetelmiin melkeinpä mukisematta, kun taustalla on HBO.

Sarjaa ei malta olla katsomatta. Tilanteet muuttuvat vain absurdimmiksi, ja koko sarja tuntuu parodialta tositelevisiosta, jossa on silti oikeita ihmisiä osallistujina.

Tositelevisio on aina manipuloitua

– Sarja on äärimmäisen kiinnostava, sanoo tutkijatohtori Pauliina Tuomi Turun yliopistosta. Hän on tutkinut tositelevisiota.

Tuomi kertaa ensiksi perusasiat: lähtökohta on, että tositelevisiossa asiat eivät ole totta. Todellisuus rakennetaan kuvauksissa ja leikkauspöydällä.

Vaaleahiuksinen nainen katsoo kameraan.
Kuvateksti Tutkijatohtori Pauliina Tuomi.
Kuva: Sampo Saikkonen / Yle

– Siitä huolimatta 2020-luvulla kaikille ei ole vielä ihan itsestään selvyys, että tosi-tv on isolta osin manipuloitua ja editoitua.

Tositelevision alkuna pidetään 1940-luvulla alkanutta Piilokamera-sarjaa, jossa oli genren perusteet: aitoja ihmisiä ennalta käsikirjoittamattomissa tilanteissa.

Kun ihmisestä tulee sisältöä, häntä ei enää välttämättä kohdella eettisesti kuin ihmistä

― Pauliina Tuomi

Tuomen mukaan genren pelisäännöt ovat muuttuneet paljon 2000-luvulla. Katsojat odottavat hänen mukaansa tv:ltä nyt paljon enemmän kuin aiemmin ja sarjat ovat muuttuneet aiempaa sensaatiohakuisemmiksi.

– Vielä 2000-luvun alussa Selviytyjät oli esimerkiksi aivan erilainen. Sarjassa riitti viihteeksi, että ihmiset olivat saarella ja heillä oli vain vähän ruokaa. Nykyään painopisteenä on kieroilu ja pelaaminen.

Esimerkiksi uudella Big Brother Suomi -kaudella osallistujille on sallittu juonittelu. Tuomen mukaan yksi syy voi olla se, että sarjassa ei tarjoilla enää alkoholia talon asukkaille kuten ennen.

Kamera studiossa

Tällaisia ovat tosi-tv:n salaiset sopimukset: osallistujille elinikäinen vaitiolo ja kymmenien tuhansien sopimussakot

Yle sai haltuunsa osallistujasopimukset kolmesta eri tosi-tv-ohjelmasta. Asiantuntijoiden mukaan osin lainvastaisetkin sopimukset rikkovat jopa osallistujien perusoikeuksia. He kuvailevat sopimuskohtia muun muassa törkeiksi ja koomisiksi.

Yksi asia ei milloinkaan muutu: sarjaan osallistuneesta tulee sarjan sisältöä, hahmoja. Tämä pätee Big Brotheriin, Temptation Islandiin ja The Rehearsaliin.

– Kun ihmisestä tulee sisältöä, häntä ei enää välttämättä kohdella eettisesti kuin ihmistä, Tuomi sanoo.

Onko The Rehearsal epäeettinen?

Tositelevisiossa tekijät häivytetään perinteisesti pois kuvasta. Big Brother -talossa esimerkiksi osallistujien kanssa kommunikoi vain ruumiiton ääni – tekijöiden käymät eettiset pohdinnat ovat taka-alalla.

The Rehearsalissa taas katse käännetään usein kameraryhmän jäseniin kuvaamassa ohjelmaan osallistuneita.

Kokonaisia jaksoja omistetaan työryhmän jäsenille: yhdessä jaksossa päädytään poikkeuksellisen kinkkisen dilemman äärelle, kun lasta kokeessa esittävä näyttelijä ei ymmärräkään eroa valevanhemman ja oikean välillä.

Harmaahiuksinen ja mustapaitainen mies seisoo käytävällä, jossa on beesit seinät.
Kuvateksti Nathan Fielder talossa, jossa ohjelman aikana mallinnetaan lapsiarkea.
Kuva: HBO

Suomessa HBO Maxilla nähtävän sarjan on tehnyt kanadalainen koomikko Nathan Fielder, joka tunnetaan lakonisesta ja vaivaantuneisuudessa piehtaroivasta huumoristaan. Yhdysvaltalaismedia Vulture on kuvaillut Fielderin huumorin olevan niin piinallista, että katsoja meinaa ”käpertyä rullalle ja kuolla”.

Borat-hahmostaan tunnettu Sacha Baron Cohen on toinen saman huumorilajin edustaja. Fielder nauttii kulttistatusta Pohjois-Amerikassa, Suomessa hän on vähemmän tunnettu.

Syksyn mittaan kansainvälisessä mediassa on käyty keskustelua sarjan etiikasta. Yksi osallistuja kertoi verkkomedia Vicelle kokevansa, että hänet esitettiin huonossa valossa.

Brittimedia The Guardian taas on kirjoittanut, että sarjan kritiikki kohdistuu näkyvimmin juuri Fielderiin itseensä.

Fielder ohjeistaa ihmiskokeisiin osallistuvia kauramaidon karismalla. Iso osa sarjan huumorista rakentuu sen varaan, miten kykenemättömältä sarjan tekijä itse vaikuttaa tehtävässään.

Lopulta Fielder alkaa osallistua omiin kokeisiinsa. Fielder uppoaa syvemmälle rakentamaansa mielikuvitusmaailmaan ja alkuperäiset osallistujat kaikkoavat ympäriltä.

Toisin kuin tositelevisiossa tavallisesti, sarjassa ei peitellä sitä, että ihmisiä manipuloidaan.

Olen huomannut, että ihmiset suhtautuvat sarjaan eri tavoin riippuen siitä, ajattelevatko sitä komediana. Itseäni sarja naurattaa suuresti hulluudessaan. Kaveriani, joka pitää sarjaa hyväksikäyttönä, se ei taas naurattanut. Hän ei nähnyt Fielderin käytöksessä huumoria.

Toisin kuin tositelevisiossa tavallisesti, sarjassa ei peitellä sitä, että ihmisiä manipuloidaan. Se juuri tekee siitä kiinnostavan – kerrankin tositelevisio myöntää mitä on tekemässä.

Keskustelu