Hyppää pääsisältöön

Ylen näkökulmat

Jonna Ferm: Radioiden monipuolinen musiikkiohjelmisto tarjoaa sisältöjä aina aasiapopista jazzin kautta iskelmään

Radio Suomen ohjelmapäälikkö Jonna Ferm Helsingissä
Kuva: Pekka Tynell / Yle

Ylen radiokanavilla kuullaan joka viikko yli 50 tuntia toimitettuja musiikkiohjelmia. Ohjelmien lisäksi radion musiikkitarjontaa täydentävät toiveohjelmat, konsertit ja kanavien lähetysvirrassa soiva musiikki.

Musiikin rooli radiossa on merkittävä, oma suosikkikanava valitaan usein kanavalla soivan musiikin perusteella. Musiikki tarjoaa elämyksiä, uusia kokemuksia, herättää muistoja ja tunteita sekä rakentaa identiteettiämme. Toisaalta taas radion merkitys musiikille on suuri vielä 2020-luvullakin: radiosoitot merkitsevät artisteille paljon, ja monille kuuntelijoille oman toivekappaleen soittaminen radiossa on iso juttu.

Musiikki on monin tavoin läsnä Ylen radiokanavilla paitsi suorissa lähetyksissä ja toiveohjelmissa, myös toimitetuissa musiikkiohjelmissa. Ylen radiokanavat tarjoavat yhteensä lähes 40 erilaista toimitettua musiikkiohjelmaa sekä Yle Radio Suomessa, Yle Radio 1:ssä että YleX:llä – tähän päälle vielä koko ruotsinkielinen tarjonta. Skaala on laaja, ja viikottain toimitettua musiikkiohjelmistoa kertyy yhteensä noin 50 lähetystunnin verran. Ja kun lasketaan vielä mukaan konsertit, toiveet ja käsinpoimitun musiikin ohjelmat, luku nousee yli sadan viikkotunnin.

Ylen radioiden musiikkiohjelmien tarjonta levittäytyy kattavasti kaikille kanaville. Yle Radio Suomi on kiistatta Suomen suurin musiikkimedia, YleX puolestaan tärkein uuden musiikin esiintuoja ja Yle Radio 1 tarjonnaltaan laajin. Siinä missä Radio Suomi liikkuu rockin, popin ja iskelmän maailmoissa ja YleX tarjoaa muun muassa k-poppiin, grimeen ja drum’n’bassiin erikoistuneita ohjelmia, niin Yle Radio 1:ssä soi laaja kattaus klassisen musiikin, etnon, jazzin ja viihdemusiikin ohjelmia. Tässä vain muutama esimerkki mainitakseni. Jokaisella kanavalla ja ohjelmalla on siis oma paikkansa Ylen musiikkitarjonnan rakentamisessa.

Radio tavoittaa suomalaisia edelleen laajasti. Silti samaan aikaan niin musiikki, radio-ohjelmat kuin musiikkisisältöjen muodot muuttuvat. Ylen radiokanavilla on jatkossakin perinteistä musiikkijournalismia, mutta on aivan yhtä tärkeää palvella myös niitä musiikista kiinnostuneita yleisöjä, joita radiokanavamme eivät tavoita. Nuoremmalle osalle yleisöä toimitettujen musiikkiohjelmien konsepti saattaa olla vieras siinä muodossa kuin radion kuuntelijat sen ymmärtävät. Se ei silti tarkoita, että tämä osa yleisöstä ei kaipaisi toimitettuja musiikkisisältöjä, vaan he kaipaavat niitä eri tavalla toteutettuina ja tarjoiltuina. Musiikista kiinnostuneita, siihen intohimoisesti suhtautuvia ja sen ääressä aikaa viettäviä on paljon niissäkin, jotka eivät välttämättä kuuntele lineaarisia radiokanavia.

Me Ylenä haluamme olla Suomen moniäänisin musiikkitalo, ja siihen vaaditaan monipuolisia ohjelmia ja sisältöjä Ylen eri alustoilla – olivat ne sitten radiokanavia, toimitettuja ohjelmia tai kokonaan verkossa julkaistavia musiikkisisältöjä. Tavoitteenamme on, että jatkossa yhä useampi suomalainen löytäisi musiikkisisällöistämme itselleen sopivia ja merkityksellisiä vaihtoehtoja. Sekä musiikin että sisältöjen monimuotoistuessa tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii uudistamista. Uudistaminen puolestaan on tarkkaa työtä: se on tasapainottelua perinteiden säilyttämisen ja uuden luomisen välillä. Siksi teemmekin muutoksia aina tarkalla harkinnalla, pitkäjänteisillä suunnitelmilla ja dataan perustuen.

Näitä näkökulmia tarkastellen teemme päivittäin töitä tarjotaksemme parhaan mahdollisen sisältökattauksen ja toteuttaaksemme Ylen musiikkitehtävää niin radiossa kuin muuallakin yhtiössä.

Jonna Ferm
radio- ja audiopäällikkö, Yle