Suomalaiset kokoontuivat Ylen kanaville seuraamaan urheilua, suurtapahtumia ja uutisia – yli puolet vuoden katsotuimmista tv-lähetyksistä Ylen kanavilta
Kansaa yhdistävät kokemukset ja erityisesti urheilu kokoavat suomalaiset edelleen television ääreen. Kuusi kymmenestä vuoden katsotuimmasta tv-lähetyksestä nähtiin Ylen kanavilla.
Ylen vuoden katsotuin ohjelma oli totuttuun tapaan itsenäisyyspäivän klo 20.30 uutislähetys, jota seurasi 2,46 miljoonaa katsojaa Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa. Pitkästä aikaa perinteisin menoin järjestetyt Linnan juhlat piti pintansa katsojien suosikkina: keskimäärin 2,3 miljoonaa suomalaista silmäparia seurasi presidenttiparin juhlavastaanottoa.
Niin Pekingin olympialaisten miesten viestihiihto kuin miesten jalkapallon MM-loppuottelu Argentiinan ja Ranskan välillä keräsivät Ylen kanavien ääreen yli 1,6 miljoonaa suomalaista. The Rasmuksen taivalta Euroviisuissa seurasi miltei yhtä suuri määrä, kun Eurovision Song Contest -finaalia katseli 1,49 miljoonaa musiikin ystävää.
A-studio, jossa tasavallan presidentti Sauli Niinistö kertoi Suomen aseavusta Ukrainaan, kiinnosti niin ikään huomattavan paljon. Lähetystä seurasi 1,37 miljoonaa suomalaista.
”Ylen monipuolinen tarjonta näkyy katsotuimmissa lähetyksissämme: urheilua, yhteisiä kokemuksia, kulttuuria ja uutisia. Vahva julkinen palvelu tarvitsee kaikkia näitä, ja ne myös selvästi kiinnostavat suomalaisia sekä tv-kanavilla että Yle Areenassa”, sanoo Ylen mediapäällikkö Petri Jauhiainen.
Yle oli viime vuoden katsotuin mediayhtiö: Ylen tv-kanavien yhteenlaskettu katseluosuus oli 44,4 prosenttia. Ylen televisiokanavia seurattiin päivittäin 1 tunnin ja 10 minuutin ajan. Yle TV1:n katseluosuus oli 28,1 %, mikä on hieman enemmän kuin edellisvuonna (2021: 27). Yle TV2:n katseluosuus oli puolestaan 13,1 % (2021: 13,3).
Yhteisölliset kokemukset siivittivät myös Yle Areenan vuotta. Palvelu oli Suomen suosituin suoratoistopalvelu: 64 % tv-talouksista käyttää sitä. Yle Areena ylsi vuonna 2022 useita kertaa uusiin ennätysviikkoihinsa, erityisesti Pekingin olympialaisten aikaan.
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan Suomen tv-toimijoiden perinteisiä kanavia katseltiin viime vuonna 2 tuntia ja 38 minuuttia vuorokaudessa. Kun lukuun lisätään suoratoistopalvelut ja muu tv-ruudun katselu, vietettiin television ääressä yhteensä 3 tuntia 37 minuuttia, mikä on yhtä paljon kuin vuotta aiemmin.
Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma/Nelonen Media, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.