Raphaela Gromes hehkuttaa sellolla naisia kautta aikain
Eihän siinä mitään pahaa ole, että perinteikäs levyjätti Sony Classical viimein tajuaa, että naisetkin ovat säveltäneet musiikkia. Hyvä myös, että taidemusiikin suurimman trendin kaupallista potentiaalia yritetään hyödyntää. Silti tuntuu, että sellotähti Raphaela Gromesin tuplalevy Femmes tulee näihin bileisiin pari vuotta myöhässä ja pikkuisen eri pukukoodilla kuin muut.
Gromes joukkoineen on taas kerran löytänyt Clara Schumannin, Boulangerin siskokset, Maria Theresia von Paradisin, Florence Pricen ja muut, ja levytekstit ovat täynnä omahyväistä ihastusta siitä, kuinka hienoa musiikkia naiset ovatkaan säveltäneet. Tietysti ovat, mutta turhaan saan odottaa analyysia siitä, miksi Sony Classical sitten on tähän asti kaikin keinoin pitänyt yllä taidemusiikin patriarkaattia.
Säveltäjävalikoiman ydin painottuu romantiikkaan, ja musiikista jää hempeän keskitempoinen, salonkimainen kuva - koska sellaisia kappaleita säveltäjänaisilta on helppo poimia. Sony ei ole suvainnut ottaa mukaan itsetietoisen omaleimaisia, isoja ja vahvoja sonaatteja, kuten vaikka sellisti Kati Raitinen omalle vastaavalle levylleen. Sen sijaan musiikin sävyvalikoimaa täydennetään toimivasti mutta keinotekoisesti Hildegard Bingeniläisen avaushymnillä sekä naisoletettujen oopperahahmojen laulamilla, miesten säveltämillä hittiaarioilla.
Levyn vahvuutena on kuitenkin tietty kattavuus. Mukaan on saatu pari harvinaisuutta, kuten kotoinen Laura Netzelimme, 1900-luvun Rebecca Clarke, Grazyna Bacewicz ja Amy Beach siskoineen avartavat horisonttia ja Lera Auerbachin vieraantunut Postludium ottaa hienosti kantaa salonkiperinteeseen. Jykevin merkitys on yllättäen saatu ladattua levyn lopun viihdeosastoon. Leppoisa Miss Celie's Blues eli Sister on afroamerikkalaisen lesboyhteisön voimabiisi, ja Billie Eilishin laulamana tunnettu Bond-tunnari No time to die ottaa viiltävästi kantaa naisten säveltämän musiikin kuolemaan.
Raphaela Gromes soittaa selloa tiivillä, kantavalla äänellä, jossa tarvittaessa on nasaalia terää, mutta mitään erityistä taituruutta tai tulkintaluovuutta tämä ohjelmisto ei tarvitse. Olennaista on, että sen soittaa iso tähti ison levy-yhtiön julkaisulla, olkoonkin että pari vuotta myöhässä.
Iloisena ja voimaannuttavana yksityiskohtana mainitsen vielä, että levyn äänisuunnittelijatiimistä naisia on kaksi kolmesta.
"Femmes", säv. Hildegard Bingeniläinen, Antonia, Purcel, Mozart, C. Schumann, Viardot-Garcia, Capuis, Yagling, Riem, F. Price, N. Boulanger, L. Boulanger, Chaminade, Bosmans, Tailleferre, Paradis, F. Mendelssohn, Netzel, Beau, R. Clarke, Bacewicz, A. Beach, D. White, Auerbach, Portman ym. - Raphaela Gromes, sello, ja Julian Riem, piano, sekä Festival Strings Lucerne/Daniel Dodds. (Sony Classical, 19658710712)
Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 18.3.2023.