Viivi Huuskan ohjaamassa Tyyli on fresh -sarjassa seurataan päähenkilöitä, joille tyyli on kaikki kaikessa
Yle Areenassa nähdään 24.4. visuaalinen dokumenttisarja nuorista, joille muoti on elämäntapa.
Jo lapsuudessa vaatteilla ilmaistaan yhteenkuuluvuutta, haetaan hyväksyntää ja rakennetaan identiteettiä. Viivi Huuskan ensimmäinen dokumenttiohjaus Tyyli on fresh nostaa esiin vaatteiden syvemmän merkityksen ja sukeltaa kulttuuriin, jossa vaate voi olla sijoituskohde tai pakkomielle. Sarja julkaistaan Yle Areenassa 24.4.
“Street wearii, high endii ja kaikkee silt välilt.” Ella, Jahje, Matias ja Proffa ovat kunnianhimoisia nuoria, jotka eivät pelkää ottaa riskejä ja unelmoida isosti – tai käyttää rahojaan, miten haluavat. Heidän elämässään muoti, taide ja musiikki muodostavat kokonaan oman kulttuurin. Yhdelle vaatteet ovat keino ilmaista itseään ja toiselle tapa buustata mielialaansa. Kolmas haluaa erottua rohkeasti massasta. Joskus asusteen tunnearvo on isompi kuin rahassa voisi ikinä mitata.
Kuusiosaisen Tyyli on fresh -dokumenttisarjan on luonut musiikkivideo-ohjaajana ja Kullannuput-sarjasta tunnettu Viivi Huuska. Vaatteiden kautta itsensä ilmaisu on kulkenut Huuskan mukana lapsuudesta saakka, ja sarjan näkökulma innosti sukeltamaan pintaa syvemmälle ilmiöön.
“Nykyään nuorilla on tosi kalliita vaatteita. Halusin päästä sisään siihen kulttuuriin ja ymmärtää, miten vaatteita hankitaan, treidataan ja myydään. Miten niihin vaatteisiin on varaa? Miksi halutaan käyttää tiettyjä merkkejä?”
Sarjan tekijätiimiin kuuluu muotisuunnittelija Ervin Latimer. Latimer palkittiin vuoden nuorena suunnittelijana 2020.
Sarjaa tehdessä Huuska oppi, että vaate voi olla sijoitus.
“Me eletään kertakäyttökulttuurissa, mutta nämä nuoret näkevät, että vaate voi olla sijoitus siinä missä design-huonekalu. Ollaan totuttu ajattelemaan, että muoti on pinnallista, koska se linkittyy ulkonäköön ja vaatteet ovat käyttötavaraa”, Huuska sanoo.
Sarjassa nähdään myös Suomen nousevia muotisuunnittelijatähtiä, jotka synnyttävät somen avulla valtavia ilmiöitä.
“Halusimme nähdä, kuka trendejä luo, ja mikä on esikuvan merkitys meidän verkostoituneessa nykymaailmassaan. Kuka päättää, mikä on tällä hetkellä fresh?”
Ohjaus: Viivi Huuska
Sarjan on Ylelle tuottanut FremantleMedia Oy, 2023.
Tyyli on fresh 24.4.Yle Areenassa ja 3.5. alkaen Yle TV2:ssa