Hyppää pääsisältöön

Elon Muskin jättiraketit räjähtelevät – taustalta löytyy tietoinen toimintafilosofia

Maailman voimakkaimman raketin ensilento huhtikuussa päättyi räjähdykseen. Mutta miksi lennonjohdossa kuitenkin hurrattiin?

Tässä ovat isot asiat kyseessä: SpaceX-yhtiö ja sen perustaja Elon Musk haluavat rakentaa avaruusaluksen, jolla päästään kätevästi Kuuhun ja Marsiin.

Muskin ideana on saada ihmiskunta ”interplanetaariseksi”, eli siirtyisimme asumaan Maan lisäksi muuallakin aurinkokunnassa.

Jos Maahan osuisi suuri kosminen törmääjä ja planeettamme muuttuisi asuinkelvottomaksi, niin silloin koko ihmiskunta ei menehtyisi.

Jotta niin ei kävisi, haluaa SpaceX tehdä uuden, suuren, uudelleenkäytettävän raketin. Sen avulla voitaisiin kuljettaa paljon tavaraa ja ihmisiä avaruuteen edullisesti. Visioissa miljoonat ihmiset muuttaisivat avaruuteen.

Laite on nimeltään Starship, Tähtialus. Ensimmäisen kerran Musk vihjasi tästä vuonna 2012.

Avaruuteen Starship nousee Super Heavy -rakettivaiheen puskemana. Kumpikin laite on uudelleenkäytettävä.

Suunnittelutyö oli vuonna 2012 jo pitkällä. Kehitteillä oli uudenlainen metaania ja nestehappea käyttävä rakettimoottori nimeltä Raptor.

Sekä Starship että Super Heavy käyttävät näitä moottoreita.

Lukuisten koekäyttöjen jälkeen Raptor pääsi ensimmäisen kerran lentoon vuonna 2019.

Koelentoja tehtiin kuusi kahdella erilaisella laitteella, joissa oli yksi Raptor-moottori.

Suurin näistä oli jo kuin Starship, mutta ilman siivekkeitä ja nokkakartiota.

Seuraavana olivat vuorossa jo ”oikeilta” näyttävät Starshipit. Pituutta aluksella on 50 metriä ja rungon leveys on 9 metriä.

Ensimmäinen niistä, sarjanumero SN8, teki koelennon joulukuussa 2020.

Alus kohosi 12,5 kilometrin korkeuteen, missä se sammutti moottorinsa, kääntyi vaakasuoraan asentoon ja alkoi vajota alaspäin ikään kuin ”mahallaan”.

Lähellä maan pintaa Starship sytytti rakettimoottorinsa ja vempautti itsensä pystyasentoon.

Tulevaisuudessa Starship palaa näin takaisin avaruudesta. Siksi temppua oli tärkeää testata.

Lento kesti 6 minuuttia ja 42 sekuntia, ja sujui hyvin lukuun ottamatta loppua: aluksen nopeus oli liian suuri ja räjähti osuessaan maahan.

Tai SpaceX:n nörttitermillä: tulos oli RUD, eli ”Rapid Unscheduled Disassembly”, nopea hajoaminen, jota ei suunniteltu etukäteen.

Lopulta, viidennellä koelennolla toukokuussa 2021, Starship SN15 onnistui myös laskeutumaan.

Tämän jälkeen SpaceX alkoi valmistautua avaruuteen asti ulottuvaan koelentoon.

Siinä Starship ei enää lennä yksin, vaan Super Heavy nostaa sen matkaan.

Super Heavy on suuri ruostumattomasta teräksestä valmistettu raketti, joka palaa takaisin alas lennon jälkeen ja voidaan käyttää uudelleen.

Se on 70 m korkea ja halkaisijaltaan 9 metriä. Täyteen tankattuna Super Heavyn massa on 3 600 tonnia.

Olennainen laite on myös 130 metriä korkea laukaisualusta. Sen avulla raketti tankataan ja siinä olevat ”puikot” voivat nostaa Starshipin Super Heavyn päälle.

Starshipin etuvakaajat ja Super Heavyn ritilämäiset ohjaimet on suunniteltu kestämään tämän.

Alusten kokoa on vaikea hahmottaa, ennen kuin näkee sen suhteessa rakettiosien liitosta tekeviin työntekijöihin.

Ylhäällä näkyy hyvin Starshipin palasista koottua lämpösuojakerrosta. Se suojaa alusta ilmakehään palatessa.

Rakettien lisäksi SpaceX on rakentanut tyhjästä Teksasin eteläosaan Boca Chicaan avaruuskeskuksen, Starbasen. Etualalla näkyy laukaisualue ja taustalla noin 5 km päässä tuotantotilat.

Tuotantoalueella on korkeita halleja, joiden sisällä on hyvä rakentaa suojassa raketteja.

Osa työntekijöistä asuu paikan päällä asuntovaunuissa.

Tuotantoalueen kulmassa on vanhoja aluksia esillä. Tammikuun lopussa niiden viereen oli tuotu myös Starship SN24, joka tuhoutui huhtikuun koelennolla.

Mitä tulee räjähdykseen päättyneeseen koelentoon, niin miksi SpaceX:n henkilökunta hurrasi niin innoissaan raketin räjähdettyä?

Ensiksikin siksi, että raketti ei räjähtänyt laukaisualustalla. Se nousi lentoon ja aloitti matkansa suunnitellusti.

Raketti pystyi myös lentämään normaalisti, vaikka osa sen rakettimoottoreista oli sammunut.

Vasta sitten, kun moottorien ohjaamiseen vaadittava hydrauliikka oli vioittunut, raketti ei pysynyt suunnitellulla lentoradalla.

Ennen räjähdystä raketti pyöri useaan kertaan. Se oli selvästikin tukevatekoinen, sillä monet raketit olisivat katkenneet suurien aerodynaamisten voimien vuoksi.

SpaceX sai lennolta paljon mittaustietoja ja kokemusta, joten se oli monessa suhteessa menestys.

Elon Musk on todennut jo ennen ensilentoa, että koelentoja tarvitaan useita, ennen kuin raketti on valmis.

Jari Mäkisen toimittamassa Tiedeykkösessä kerrotaan tarkemmin Starshipistä ja tuosta koelennosta, sekä käydään paikan päällä Starbasessa.

(Ohjelmassa esillä ovat myös Starbasen alueella asuvat suojellut merikilpikonnat.)