Hyppää pääsisältöön
Abitreenien Paineessa-kampanjan bannerikuva.
Abitreenien Paineessa-kampanjan bannerikuva. Abitreenit,Paineessa

Mitä tehdä, kun epätoivo iskee?

Viisi askelta epätoivon selättämiseen.

Epätoivon hetkellä mikään ei suju. Mielen valtaavat ikävät ajatukset ja usko itseen horjuu. Jos et itse luota omaan onnistumiseesi todennäköisemmin epäonnistut. Ei siis ole yhdentekevää, miten suhtaudut asioihin. Pysähdy hetkeksi miettimään, minkälaista sisäistä puhetta sinä tuotat ja pääse eroon epätoivon tunteesta.

Näin teet lukusuunnitelman

Järkevä lukusuunnitelma auttaa valmistautumisessa.

Olennaista on arvioida luku-urakkaa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja omaan jaksamiseen. Lukeminen on helpompi pitää kohtuuden rajoissa, kun myös tauot ja vapaa-aika on kirjattuna kalenteriin.

Poimi vinkit tehokkaaseen kielten opiskeluun

Kieliä voi opiskella muutenkin kuin sanastoa pänttäämällä.

Kieliä voi opiskella muutenkin kuin sanastoa pänttäämällä. Oletko kokeillut sanamuistipeliä tai aliaksen pelaamista englanniksi? Tai mitä jos viestittelisit kaverin kanssa espanjaksi? Katso täältä vinkit tehokkaampaan ja helpompaan kielten opiskeluun!

Keskity lukiessa yhteen asiaan kerrallaan

Erityisopettajien opiskelu- ja muistamisvinkkejä.

Opiskelutekniikka, joka on työläs ja vie paljon aikaa, ei ole hyvä tekniikka, sanovat erityisopettajat Arja Kuisma ja Anne Hällfors. Poimi tästä heidän vinkkinsä luku-urakkaan ja muistamistekniikoihin.

Tunne itsesi oppijana

Kuinka sinnikkäästi viet asiat loppuun?

Se, miten reagoit yllättäviin tilanteisiin tai kuinka sinnikkäästi jaksat puurtaa yhden asian parissa, voi kertoa temperamentistasi. Omaan temperamenttiin tutustuminen on yksi tapa pohtia, millainen oppija olet ja miten voisit suunnitella omaa opiskeluasi.

Abitreenien Paineessa-kampanjan bannerikuva.
Abitreenien Paineessa-kampanjan bannerikuva. Abitreenit,Paineessa

Krista opiskeli oman hyvinvointinsa ehdoilla

Abivuonna Krista päätti olla itselleen armollinen.

Abivuonna Krista Leksis päätti olla itselleen armollinen. Täyteen ammuttu lukujärjestys ja jatkuva sairastelu saivat siirtämään valmistumista eteenpäin. Nyt Krista kiittää itseään siitä, että laittoi hyvinvointinsa etusijalle.

Jännitys iski yo-kokeessa

Kukka Ylianttila palautti tyhjiä tehtäviä yo-kokeessa.

Englanti on yksi Kukka Ylianttilan vahvimmista aineista. Mieluista ja helppoa. Hän aloitti ylioppilaskirjoituksensa kyseisellä aineella syksyllä 2017. Olo oli itsevarma ja tavoitteet korkealla. Lopulta Kukka ei saanut koetta kokonaan tehtyä ja palautti tyhjiä tehtäviä yo-kokeessa.

Abitreenien Paineessa-kampanjan bannerikuva.
Abitreenien Paineessa-kampanjan bannerikuva. Abitreenit,Paineessa

Jatkuva stressi uuvuttaa lukiolaisen

Uupumusta voi oppia hallitsemaan.

Koulu-uupumuksen taustalla on yleensä pitkään jatkunutta, opiskelusta johtuvaa stressiä. Uupumus ei onneksi ole pysyvä tila tai sairaus, ja uupumusta voi oppia hallitsemaan nopeastikin.

Viisi faktaa yo-stressistä

Stressi on hyödyllistä, mutta siitä on myös palauduttava.

Millainen stressin määrä on normaalia ja milloin olisi syytä huolestua? Abitreenit kokosi viisi faktaa yo-koestressistä.