Hyppää pääsisältöön

Viennin rasvatahra: käsikirjoitus

NUMMELA: "Mä vastaan ihan niinkuin asia on meiän osalta.”

SPEAK: Viime kesäkuun alussa Raisio-yhtymä kertoi lomauttavansa margariinitehtaansa työntekijät. Syyksi tarjottiin raaka-ainehintoja ja Venäjän kansantalouden vaikeuksia.
ARKISTO: Nummela 4.6.98, Siellä ei palkkoja makseta ihmisille…

SPEAK: Oikea selitys kuitenkin vaiettiin. Firman Venäjän pään vientijärjestely oli ja on epämääräisellä pohjalla. Kauppa pysähtyi totaalisesti, kun vientiagentti istui toista viikkoa Keskusrikospoliisin sellissä.

Hämäläinen
HÄMÄLÄINEN: ” -Sehän on ikävää”.

OHJELMAN ALKUTUNNUS

SPEAK: Raision rasvareitti Venäjälle kulkee läpi eteläisen Suomen ja Vaalimaan kautta. Viime vuonna tämän Suomen tullin läpi kulki Venäjälle 53 miljoonaa margariinikiloa - kahden kilometrin päähän Venäjän tulliin sitä saapui kuitenkin vain runsaat 30 miljoonaa kiloa.
- siis melkein joka toinen rasvalasti katoaa ilmeisesti jäljettömiin, eikä kyse ole mistään tilastointivirheestä.

SPEAK: Vientimargariinin rahalliselle arvolle käy vielä hullummin. Kahden kilometrin rajavyöhykkeen ylityksen jälkeen 260 miljoonan markan vienti romahtaa 60 miljoonaan markkaan. Selitys ei ole valuuttakursseissa eikä siinä, että rasva pilaantui matkalla.

Nemmela
NUMMELA: "-Niin kuin muillakin markkinoilla meidän asiakkainamme ovat venäläiset tukkukaupat, jotka ostavat meidän tuotteemme vapaasti meidän laiturissa.
KORVOLA: -Kauppaa käydään siis suoraan näitten tukkukauppojen kanssa eikä minkään agentuurin välityksellä?
NUMMELA: "-Kauppa käydään suoraan tukkurien kanssa”.

SPEAK: Lähdemme seuraamaan Raision Venäjän vientihitin, Voimixin matkaa - ensin Ruskon välivarastoon ja sieltä eteenpäin.

Salmivirta
SALMIVIRTA: "-Venäläiset rekka-autot vievät sen”. "-Kyllä, joo”.

SPEAK: Täällä Vaalimaan tullissa rekkakuski esittää TIR-paperit, rahtikirjat sekä muun muassa lastia koskevan arvolaskelman eli kauppalaskun tullimiehelle. --Kauppalaskua ei tarvita enää -tämän aidon paperin hän pistää nyt piiloon.

SPEAK: Kahden kilometrin ajon jälkeen Venäjän tullissa kuljettajalla on nyt toinen - väärä kauppalasku, arvoltaan se on ehkä neljännes todellisesta, mutta sen mukaan määräytyy lastista maksettava tulli ja arvonlisävero. Tulli hyväksyy paperin ja matka jatkuu kohti Pietaria. - Näin on tehty taas yksi tulli-ja veropetos, arkipäiväinen toimi, jossa Venäjän valtion pääasiallista tulonlähdettä, tullituloa on kupattu. - Vaan näin idänkauppaa nykyään käydään.

Kivilaakso
KIVILAAKSO: "-Täähän on veronkiertoa Venäjälle. Venäjän tullin ja verottajan ongelmat on siinä, että osa, liian suuri osa tavarasta jää joko totaalisesti tullaamatta tai sitten niistä esitetään liian alhaiset tullausarvot. Lisäksi tavaroita tariffioidaan vääriin nimikkeisiin.

Draganov
DRAGANOV: "-kaikki on hyvin yksinkertaista: Jos tämä esine lähtee Turusta tai Hampurista tai Lontoosta tai Amerikasta 50 centin hintaisena, mutta se esitetään Venäjän tullissa ennen sen pääsyä vapaaseen kauppaan kun kaikki maksut siitä maksetaan, 20 tai 10 centin hintaisena, se on selvä rikos.

SPEAK: Raisiolainen rasvakauppa itään ja Baltiaan on viime vuodet ollut tasaisen varmaa - aina viime kesän alkuun, jolloin ilmoitettiin kaikkien aikojen ensimmäisestä pakkolomautuksesta. Syyksi kerrottiin margariinin raaka-aineen hinnannousu ja Venäjän talousvaikeudet.

ARKISTO: Tv-uutiset 4.6.98 - Se Venäjän tilanne jatkuu tällaisena epävakaana...

SPEAK: Selitys nieltiin sellaisenaan mediassa, markkinoilla ja työntekijätkin uskoivat virallisen totuuden.

SALMIVIRTA: "-Nyt kun se on niin suuressa mittakaavassa vaan tää Venäjän vienti, et noi notkahdukset näköjään siihen vaikuttaa”.

SPEAK: Vaan hetkinen - Venäjän taloushan rupesi yskimään vasta elokuulla eli 2 ja puoli kuukautta Raision pakkolomailmoituksen jälkeen. Toinenkin selitys oli puolivillainen. Todellinen syy lähtee aukeamaan saamastamme pikkuvihjeestä: Keskusrikospoliisi iski yllättäen toukokuussa - Venäjän tullipoliisin virka-apupyynnön jälkeen KRP pidätti vajaaksi pariksi viikoksi Raision Suomessa toimivan liikekumppanin rikostutkintaa varten. Menekkivaikeuksille oli yksinkertainen ja luonnollinen selitys. -Tunsimme piston sydämessämme, kun pakkolomista ruvettiin puhumaan, kertoo operaatioon osallistunut poliisimies.

KORVOLA: -Ette ollut tietoinen tämmösistä?
NUMMELA: "- Ei. -Mulla on semmoisia tietoja, että siellä olis itse asiassa asiakas pistetty putkaan ja sen takia ei voitu yksinkertaisesti tehdä kauppaa. -No meille asti tämä tuota noin niin, tieto siitä, että siellä olis tän tyyppisiä, että siellä olis totaalisesti niin kuin joku laitettu putkaan ja ja..et se siitä syystä olis niinkuin pienentynyt tämä kauppa, sehän ei pidä paikkansa, että meillä olis kauppa kokonaan siihen suuntaan loppunut, vaan se putos siitä sen hetkisestä tilanteesta noin kolmannekseen”.

SALMIVIRTA : "-En ole kuullut tästä kyllä, että olis putkaan joutunu nämä…”. KORVOLA: -Olis ollu paljon inhimillisempi syy kuin kertoa, että vienti tökkii.
SALMIVIRTA: "- No se olis varmaan ymmärretty paremmin”.

STAND UP: Kauppahan on kauppaa vaikka kevytlevitteessä paistaisi. Raisio-yhtymän viimekeväinen tilanne oli kuitenkin varsin erikoinen. Samaan aikaan kun asiakkaat olivat putkassa, työväkeä uhkasi pakkolomat, yhtymän johto kuittasi miljoonaoptioita kiireenvilkkaa.

SPEAK: Juuri näihin aikoihin Raisio-yhtymän pörssikurssi oli korkeimmillaan ja kymmenien miuljoonien optiopalkkiot laukeamassa. Firman johto ei halunnut pilata optiorahastustaan hälyyttämällä pörssiä ja sijoittajia kertomalla: Suurin osa venäjänkauppaa on sekaisin rikosepäilyjen vuoksi ja että vientijärjestelyt ovat yhtiössä näin haavoittuvat.

KORVOLA: -Eli esimerkiksi pörssille teidän ei tarvinnut tässä yhteydessä kertoa näistä vaikeuksistanne?
NUMMELA: "-Ei missään tapauksessa”.

SPEAK: Selvittelen Raisio-yhtymän Venäjällä toimivia suuria tukkuliikkeitä, joiden nimiä ei jostain syystä haluta paljastaa. Varsin pian käy ilmi, että nämä suuret ja vakaat tukkukaupat, joilla Raision mukaan on konttoreita Venäjän suurkaupungesissa, ovatkin vain pari Suomessa asuvaa yksityishenkilöä.

SPEAK: Lappeenrannassa monen suuren vientifirman - myös Raision - Venäjän kauppaa on näihin päiviin rasvannut XXXX XXXXX (nimi peitetty), Venäjän kansalainen. 26 -vuotias mies, joka kirjoitteli nimenomaan juuri kaksoislaskuja Venäjän tullille.

NUMMELA: "-Me emme ole millään tavalla mukana tällaisessa toiminnassa”.
KORVOLA: -Onko teille tämmöinen kaveri tuttu kuin XXXX XXXXX?
NUMMELA: "-Me emme tuota noin niin keskustele meidän tuota noin asiakkaiden tai asiakkaista noin, noin niminä. Että tuota...”.
KORVOLA: "-Tutun kuuloinen nimi kuitenkin?
NUMMELA: "-Mahdollisesti.”. KORVOLA: "-Mitähän palveluksia hän olisi Raisiolle tehnyt?
NUMMELA: "-No, ei varmasti oo mitään palveluksia tehnyt”. KORVOLA: -Oisko hän tämmösiä kaksoislaskutuklsia? NUMMELA: "-Siitä minä en tiedä mitään”.

SPEAK: Venäjällä mm. Raision rasvakauppajärjestelyjä oli seurattu jo pitkään - Venäjän veropoliisi piti myös Suomen poliisia tilanteen tasalla.

KYSYMYS: -Mitä voitte sanoa tästä?
Grigorjev
GRIGORJEV: "- Meillä on tietoja tästä, mutta toistaiseksi tutkimme asiaa”.
KYSYMYS: Eli tutkimus on käynnissä?
GRIGORJEV: "-Kyllä”.
KYSYMYS: -Eli se ei ole teille yllätys?
GRIGORJEV: "-Ei”.

SPEAK: Toinen, yli sadan miljoonan markan liikevaihdon parhaimpana vuonna Raisiolle tuonut vientiagentti on venäläissyntyinen helsikiläisrouva. Juuri hänen toukokuinen pidätyksensä romahdutti Raision rasvakaupan.

KORVOLA: -Missä päin Lappia Raisiolla on lomahuvila?
NUMMELA: "-Meillä on, on tuota noin niin lomahuvila, tai tämmöinen huvila on Saariselällä.
KORVOLA: -Yksi näistä kestivieraista siellä huvilalla on tiettävästi ollut tällainen henkilö kuin XXXXX XXXXXXXXXXX (nimi peitetty). Mutta kuka on XXXXX XXXXXXXXXXX?
NUMMELA: "-Niin kuin totesin, niin minä en, en - tai meillä ei ole ollut tapana keskustella, keskustella tuota meidän asiakkaista. Jos tällainen henkilö on siellä ollut, niin minä en ainakaan ole ollut läsnä”. KORVOLA: "-Niin, ihmetyttää vaan, että minkä takia työtön ja toimeentulotuella Suomessa elävä venäläisnainen kutsutaan teidän majalle kestitettäväksi sinne Lappiin”? NUMMELA: "- Minä en tunne tätä tapausta”.

SPEAK: Helsingin hienostokaupunginosassa yli kahden miljoonan markan asunnossa asuva Raision bisneskumppani elää todellakin virallisten verotietojen mukaan työttömyyskorvauksilla. 600-tuhannen markan BMV ja samanhintainen moottorivene oli kuitenkin hankittu miljoonien bisnestuloilla. Ne oli kuitenkin unohdettu ilmoittaa Suomen verottajalle. Verottaja onkin nyt liikkeellä törkeän väärennöksen lisäksi törkeä veropetos-nimikkeellä.

KORVOLA: -Onko yksi näistä tällaisista tukkukaupoista, joita on teidän asiakkainanne esimerkiksi Tradehouse of Finland?
NUMMELA: "- Edelleenkään niin, niin asiakkaat on - he haluavat pysyä , pysyä tuota noin niin nimettöminä ja me ei oo lähdetty, lähdetty niistä keskustelemaan”.

KORVOLA: -Mitä sellainen asiantila kertoo, että suomalainen firma ei halua paljastaa mitä asiakkaita , keitä asiakkaita sillä on Venäjällä. Asiakkaitten nimet on piilossa?
KIVILAAKSO: "-Se hyvin vahvasti kyllä viittaisi tällaisten hämäräperäisten tuontioperaatioiden järjestämiseen”.
KORVOLA: -Onko tämmöinen Tradehouse of Finland ns. Veroparatiisiyhtiö?
NUMMELA: "-Sitä en osaa sanoa”.

SPEAK: Tradehouse of Finland Ltd. ja Wichita Holding Ltd. on rekisteröity Gibraltarille, mutta niiden kiinteä toimipaikka on täällä Helsingin Tammisalossa. Suomen kansalaisuuden saaneen venäläisrouvan hallinnoimilla työkaluilla, yhtiöillä on Raision kanssa tehty kymmenien miljoonien markkojen bisnestä, kertovat jutun harvat julkiset dokumentit - poliisitutkinta on edelleen kesken.

SPEAK: Venäjän kaupassa tällainen verokeidasyhtiöjärjestely on jokapäiväistä. Suomessa toimiva, yleensä venäläinen vientiagentti ostaa kätevimmin konsultin kautta tarvittavan määrän yhtiöitä ja avaa pankkitilejä. Palvelua on tarjolla.

Michelin
MICHELIN: "-Meidän roolimme on puhtaasti järjestellä heille ulkomainen yhtiö, toimiva pankkitili, jossa heidän nimensä on turvattu ja heidän pankkisuhteensa on turvattu siten, että tieto, mikä heidän liiketoiminnastaan on, niin säilyy pankkisalaisuuden turvissa mitä se missään tapauksessa ei säily Venäjän puolella, ja luonnollisesti myös tällaisen ison tavaramäärän liikuttaminen edellyttää, että tilillä on paljon rahaa”.

SPEAK: Frontier Export Company on Raision toisen kauppayhteyden, XXXX XXXXX:n (nimi peitetty) yksi verokeidasyhtiö. Yritän tavoittaa turhaan miestä - nykyosoite on Tampereella mutta täältä löytyy vain auto. Välittömästi kuvauksen jälkeen mies soittaa ja kertoo olevansa sukuloimassa Kanadassa. Bisneksistään hän ei halua puhua.

SPEAK: Suomen vienti Venäjälle oli viime vuonna arvoltaan 15 miljardia markkaa - siis Suomen tullissa. Venäjän tuonti Suomesta oli samaan aikaan kuitenkin 9 ja puoli miljardia markkaa: Viiden ja puolen miljardin ero, eli tullista tulliin on sulanut tielle muutakin kuin Raision rasvaa.

HÄMÄLÄINEN: KORVOLA: - Mihin tuo 5 miljardia katosi?
HÄMÄLÄINEN: "-No sitä en osaa sanoa. Se täytyy kysyä joltain muulta”.
Norrback
NORRBACK: "-No se on tietenkin hyvä kysymys, elikä on kysymys kahdesta luvusta ja toinen ei pidä paikkansa”.

KIVILAAKSO: "-En mä nimiä aio tässä kertoo. Meillä on, tätä on esiintynyt kaikilla Venäjän kaupan alueella, onpa kyse koneista tai laitteista, elintarvikkeista.

MICHELIN: "-On ihan selvää, ettei yksikään yritys - iso yritys tai pienempikään yritys - ei voi olla tietämätön asiasta”.

KORVOLA: -ja suomalaiset firmat ovat mukana tässä, hyväksyvät tämän menettelyn?
KIVILAAKSO: "-Täähän ei oo Suomen lain mukaan rangaistava teko, koska Suomen ja EU-maan tullille ei esitetä vääriä laskuja”.

Draganov
DRAGANOV: "-Kun meitä petkutetaan kaksoislaskutuksella, lähettäjämaata petkutetaan myös, koska ALV palautetaan isompana. Mitä se on? Suomi, Ranska ja muut valtiot kärsivät siitä myös. Eli varastetaan paitsi Venäjän kansalaisilta, myös suomalaisilta”.

KORVOLA: -Ja tää menee 50 prosenttiin siellä Venäjän tullissa silloin kun käytetään kaksoislaskutusta.
Pynnönen
PYNNÖNEN : "-Niin, saattaa niin heillä käy..mä en tunne sitä, että miten he toimii. Et kaiken järjen mukaan siellä on sitten uus paperi, eri paperi”.

SPEAK: Tavaran huolitsija ja rahtaaja on ratkaisevassa paikassa. Osallisuuttaan kaksoislaskutuksiin ei arvattavasti myönnä kukaan. Kuljetusliike R. Pynnönen on yksi suurimmista ja vanhimmista Venäjän kuljettajista.

PYNNÖNEN: "-Ei oo ikinä jääty kiinni tästä asiasta”. KORVOLA: -Mulla on sellainen tieto, että Venäjän poliisi olisi pyytänyt virka-apua Suomen poliisilta, että tutkikaapa nimenomaan kuljetusliike Pynnösen asioita kaksoislaskutuksessa.
PYNNÖNEN: "-Saattaa olla, että tällainen virka-apupyyntö on tullut ja voin hyvin kuvitella, että sen virka-apupyynnön takana on ehkä joku meidän kilpailijamme, mutta mitään sellaista tilannetta ei ole syntynyt, että meitä, meiltä olis löytynyt tän rikkeen suhteen mitään huomautettavaa”.
KORVOLA: -Se oli vähän huono selitys, että kilpailija olis tämmöisen aiheuttanut.
PYNNÖNEN: "-No”.
KORVOLA: -Onks teitä kuulusteltu koskaan?
PYNNÖNEN: "-Tästä asiasta ei oo kuulusteltu”.

SPEAK: Yleinen selitys on, että kaksilla papereilla liikkuvat vain venäläiset kuljettajat ja vain harvoin suomalaiset. Kuva kuitenkin muuttuu koko ajan epäselvemmäksi - nyt jo lähes kolmannes suomalaisten kuljetusliikkeiden omistamista rekoista on Venäjän rekisterikilvissä ja kuljettaja puhuu vain venäjää. Tässä yksi esimerkki - venäläiset rekisterikilvet ja auton kyljessä teksti Niinivirta, st.Petersburg.

PYNNÖNEN: 2- Niin täs on leimat, niin täs on Suomen lähtevän tullin leimat...”.

SPEAK: Yksinkertaisin ja nopein ensiapu kaksoislaskutuksen estämiseksi Suomen tullinkin mukaan olisi hankkia suomalaiselle tullimiehelle leimasin - leimattu kauppalasku olisi esitettävä tämän jälkeen Venäjän tullissa. Nyt toki leimataan kaikki muut mahdolliset dokumentit.

PYNNÖNEN: "-Mutta tätä kauppalaskua sinänsä ei leimata, mutta rahtikirjat leimataan”.
KORVOLA: "-Mutta kauppalasku on se oleellinen”!
PYNNÖNEN: "-Kauppalasku on oleellinen, mutta siinä ei mun ymmärtääkseni, mun tietojeni mukaan ei leimata”.

KORVOLA: -Eiks sitä saa tehdä?
KIVILAAKSO: "-Ei, me emme tee sellaista. Tää on, toimintalinja on ihan selvä. Se on meidän keskushallinnon kanssa sovittu”.

SPEAK: Suomen tulli onkin vaikeassa välikädessä: osallistuako avunantoon hämäräviejien ja suomalaisen elinkeinoelämän hyväksi vaiko auttaako kollegoita Venäjän tullissa. Nyt on valittu viennin tukemisen linja. Ja vastoin tehtyjä sopimuksia.

SPEAK: Suomen ja Venäjän välillä on 4 vuotta vanha tulliyhteistyösopimus. Sen mukaan Suomen tulli sitoutuu luovuttamaan pyynnöstä ja jopa oma-aloitteisesti venäläisten pyytämät ja tarvitsemat tullitiedot. Sopimusta tukeva lain ja asetuksen muuten esitteli aikoinaan ulkoministerinä Raisio-yhtymän suuromistaja ja hallituksen nykyinen puheenjohtaja Heikki Haavisto.

SPEAK: Suomi ei ole pannut sopimusta kuitenkaan käytäntöön. Peruste on poikkeuspykälä, eli se, että sopimuksen noudattaminen vahingoittaa Suomen lainausmerkeissä muita olennaisia etuja. Todellisuudessa Suomi ei ainoana EU-maana halua toimia yksin ja oikein - väitetään, että vienti täältä siirtyisi muille, kilpaileville EU-maille. -Niinpä Venäjän tulli nyt yrittää tehotarkastaa aika ajoin rekkoja - syntyy ruuhkia - kiinnijääneet autot ajetaan Viipurin tullihäkkiin - julkisuus syyttää sitten tietysti venäläisiä byrokratiasta ja silkasta kiusanteosta. Viime kädessä yksittäinen kuljettaja kärsii ja vitsailee:

ARKISTO: Tv-uutiset 26.11.96, kuljettaja Jorma Tikka, SO-kuljetus: -Venäläisillä on 53 luuta enemmän - se johtuu siitä kun niillä on mekaaniset aivot ja niitä täytyy koko ajan rasvata votkalla.

DRAGANOV: "-Meidän on tiedettävä - olen sitä mieltä - että meillä on oikeus tietää, millaisen laskun perusteella tavara on lähtenyt. Ja kun tiedämme millaisella laskulla se saapuu, me voimme päättäväisesti - sanoisin - ja tehokkaasti todistaa syyllisyyden.

NORRBACK: "-Mutta me saamme paperit, me huolehdimme siitä, että venäläiset saavat paperit meidän puolelta myöskin kun he haluavat, ja muutenkin”.
KORVOLA: - Mutta kun eivät saa, sehän se ongelma onkin...
SPEAK: Runsas vuosi sitten Suomen tullilaitos päätti kuitenkin ryhdistäytyä ja kertoa suoraan Venäjän tulliin, mitä täältä rajan yli lähtee ja mitä se maksaa.

SPEAK: Teollisuus reagoi heti. Varsinkin Elintarviketeollisuus ry nosti ison rähinän ja vaati palaamista vanhaan käytäntöön. Muun muassa tullin pääjohtaja sai kirjen:

LUKIJA: Suomalainen tavarantoimittaja ei ole tietoinen siitä, mitä laskuja ja papereita esitetään tullauksen yhteydessä, eikä näin ollen myöskään voi ottaa siitä vastuuta....Suomen elintarviketeollisuus luonnollisesti paheksuu kaksoislaskutuskäytäntöä ja omalta osaltaan pidättäytyy siitä.

HÄMÄLÄINEN: "-Ei, tuo ei ole mikään vitsi, koska nimenomaan elintarviketeollisuusyritykset eivät ole lähteneet kaksoislaskutukseen. Se on kokonaan toinen asia, jos välikädet, joille tavara on myyty, ovat tehneet sen.

SPEAK: Tulli taipui ja palattiin vanhaan käytäntöön. Itse ongelmaa ryhdyttiin selvittämään EU-tasolla.

KORVOLA: -Mutta missä tämän homman moraali on sitten itse asiassa?
KIVILAAKSO: "-Eihän tässä mitään moraalia ole. Kyllähän tää on veronkierron edistämistä jos ja kun tällaista kakoislaskutusta tapahtuu. Kaikin tavoin Suomen tullilaitos on pyrkinyt tän poistamiseen, mutta tilanne on sellainen, että Suomi ei elinkeinoelämän vaatimuksesta - jonka poliittinen taho on hyväksynyt - lähde siihen, että Suomi yksipuolisesti hurskastelisi tässä asiassa.

NORRBACK: "-Kyll mä ymmärrän, että suomalaiset firmat ovat huolissaan, jos muiden maiden firmat voivat edelleen käyttää tätä kummallista keinoa ja hyötyvät siitä kilpailussa. Ei hallitus Suomessa tietenkään sitä halua. Ja siitä syystä käännyimme EU:n puoleenkin ja pyysimme aktiivisuutta EU:lta ja tiedämme, että EU:kin on käynyt neuvotteluja venäläisten kanssa”.
KORVOLA: -Mut siirtymäaikana me Suomessa ummistamme silmämme, elinkeinoelämä saa käyttää kaksoislaskutusta?
NORRBACK: "-Niin, no, ei me tietenkään sitä voi estää, koska emme valvo venäläisten viranomaisten toimintaa”.

DRAGANOV: "-Venäjän tulli ei tällä hetkellä pysty selvittämään yksin tätä ongelmaa. Tämä ei kerro sen toimintakyvyttömyydestä vaan siitä, että sen toiminta-alue tai toimintavaltuudet eivät ole riittävät. Silloin on saatava nuo valtuudet meidän ystäviltämme, meidän kollegoiltamme. Ja me haluamme tehdä sen”.

ARKISTO: Tv-uutiset 9.4.1990, toimitusjohtaja Timo Relander, TKL

SPEAK: Ennen kuin EU saa Venäjän kauppaan luotua yhtenäisen tullikäytännön, vientikäytäntö ehtii kehittyä hienostuneemmaksi. Tässä tarvitaan erityisesti niitä veroparatiisiyhtiöitä. Ne käyvät näennäiskauppaa keskenään, kierrättävät laskuja ja voitonjakosopimuksia edestakaisin, mutta lopputulos on aina taatusti se, että tulli ja verottaja häviää.

Ahtiainen
AHTIAINEN: "-Tällainen tökeröin kaksoislaskutusmenettely on käsitykseni mukaan jäämässä täysin pois käytöstä. Nykyisin tätä hoidetaan ammattimaisesti tällaista liiketoimintaa, missä käytetään tiettyjjä yhtiöjärjestelyjä.

Echmakov
ECHMAKOV: "-Nyt on tullut kuvioihin välittäjiä, jotka sijaitsevat off-shore alueilla. Esimerkiksi suomalainen firma voi toimittaa tavaran suoraan Venäjälle, mutta välittäjän kautta ikäänkuin. Välittäjä voi olla fiktiivinen tai sitten se voi oikeasti olla olemassa ja välittäjä saa virallisen, voimassa olevan sopimuksen mukaisen kuorman - jos puhutraan kuvaanollisesti - yksi kappale maksaa 100 dollaria. Ja off-shore-maassa sijaitseva välittäjä myy tavaran venäläiselle firmalle, mutta kappalehinta ei ole enää 100 dollaria vaan 20 dollaria. Jos kysyt, miksi näin, mitään vastausta ei tule: "Minä olen näin laskenut, minulle on näin helpompi, näin on parempi: Mitä sitten jos ostin sen sadalla ja myin 20:llä, minulla voi olla hyvät suhteet ostajaan, minulla voi olla tällainen vakaumus". Eikä hän tee tässä tapauksessa mitään rikosta eikä riko määräyksiä.
KYSYMYS: -Miten rahat sitten kulkevat?
ECHMAKOV: "-Venäläinen firma suorittaa maksun, virallisesti maksaa sen 20 dollaria ja löytää keinot maksaa suomalaiselle firmalle toisenlaisen summan. Täältä viedään rahaa ja piilotetaan. Tämä on jo kokonainen järjestelmä - yksi asia seuraa toista”.

SPEAK: Venäjän poliisin taistelu Suomessa operoivia ovelia bisnesmiehiä vastaan näyttää vaikealta. Virkatie on hidas ja lopputulos epävarma. Esimerkkinä olkoon jo aiemmin etsimämme 26-vuotiaan venäläisen kaksoislaskuttajan kohtalo. Venäjän poliisi pyysi virka-apua Suomen poliisilta viime kesänä - mies pidätettiin - venäläiset pyysivät miehen luovuttamista. Oikeusministeriö antoikin pikaisen päätöksensä: Ei luovuteta, koska mies asuu pysyvästi Suomessa vaan hänet on vapautettava heti. -Presidentin vientipalkintoa ei oikeusministeri päätöksessään vientimiehelle kuitenkaan ehdottanut.

SPEAK: Jos vaikka suomalaisen vientiyrityksen asiakas olisikin epämääräinen veroparatiisiyhtiö, jonka kanssa paremman puutteessa käymään kauppaa, syntyy pian uusia kysymyksiä. Esimerkiksi maksaako lahjuksia Venäjän viranomaisille vai ei. Tiettävästi jotkut suomalaiset rakennusliikkeet ovat tämänkin kynnyksen jo ylittäneet. Kuittiin ei ole kirjoitettu lahjus, vaan hienostuneemmin konsultointi.

HÄMÄLÄINEN: "-Meillä on ollut hallintoelimissä keskustelua tästä ikävästä asiasta. Ei mikään suomalaisyritys haluaisi olla tekemisissä tällaisen epämääräisen rajamenettelyn ja -käytännön kanssa. Se on aivan päivänselvää. Mutta tota, mutta se, että harjoitettaisiin jotain rasvausta ja lahjontaa, niin se on kynnys, jota ei ylitetä”.

KORVOLA: -Joutuuko Venäjän viennissä turvautumaan lahjuksiin?
NUMMELA: "- Ei”.
KORVOLA: "-Ette ole koskaan joutunut tällaiseen”?
NUMMELA: "-Ei, ei minkäänlaisia, ei”.

SPEAK: Raisio-yhtymän venäläisen kauppakumppanin takana on myös suorat linkit Venäjän ammattimaiseen rikollisuuteen, niin sanottuun mafiaan. Varmennan tämän tiedon kahdesta eri viranomaislähteestä. Tieto ei ole tavaton. Venäjän poliisi on vastikään lähettänyt virka-apupyynnön Suomeen etsintäkuuluttamastaan 17:sta henkilöstä.

GRIGORJEV: "-Ne ovat suomalaisia yhtiöitä ja yhteisyrityksiä, ja he ovat näiden yhtiöiden omistajia ja johtajia tai varajohtajia”.
KYSYMYS: -Eli heillä on johtava asema?
GRIGORJEV: "-Kyllä”.

KORVOLA: "-Tässäkin hyvin paljon jäi näitä kysymyksiä vastaamatta ja avoimiksi ja ennen haastattelua te lupasitte kertoa kaiken, olla täysin avoin.
NUMMELA: "-Niin, mitä minä haluan sanoa, että tässä on keskusteltu ihan avoimesti näistä asioista. Nyt se mikä liittyy meidän asiakkaisiin ja tuota meidän ja asiakkaan välisiin asioihin, niin ne on liikesalaisuuksia. Ja uskon, että on myös, myös tuota muitten suomalaisten tavarantoimittajien osalta”.

Toimittaja: Ari Korvola
MOT 30.11.1998

Ohjelmassa haastatellut henkilöt

Nemmela
Uolevi Nummela,
toimialajohtaja, Raisio Yhtymä

Kivilaakso
Tommi Kivilaakso,
tullijohtaja, Itäinen tullipiiri

Grigorjev
Jevgeni Grigorjev,
osastopäällikkö, Venäjän veropoliisi

Salmivirta
Aimo Salmivirta,
pääluottamusmies Raisio Yhtymä

Michelin
Aron Michelin,
toimitusjohtaja, OCRA World wide/Finland

Hämäläinen
Pekka Hämäläinen,
toimitusjohtaja, Elintarviketeollisuus ry.

Norrback
Ole Norrback,
ulkomaankauppaministeri (rkp)

Pynnönen
Jukka Pynnönen,
toimitusjohtaja, Kuljetusliike R.Pynnönen

Ahtiainen
Keijo Ahtiainen,
lainopillinen neuvonantaja, Professional Client Services PCS Ltd.

Draganov
Valeri Draganov,
pääjohtaja, Venäjän tullihallitus

Echmakov
Sergei Echmakov,
toimistopäällikkö, Venäjän veropoliisi