Rengaskaupan kulisseissa kuohuu. Yhden valmistajan väitetään toimittaneen viime syksyn talvirengastesteihin peukaloituja renkaita, joilla irtosi testivoitto. Valmistaja kiistää väärinkäytöksen.
Ruotsalainen Aftonbladet julkaisi ennen joulua jutun, jossa väitettiin rengasvalmistaja Continentalin toimittaneen testeihin eri renkaat kuin kauppoihin. Talvirengastesti julkaistiin myös Suomessa. Pyysimme maahantuojalta haastattelua, mutta maahantuoja halusi vastata kysymyksiin kirjallisesti. (koko vastaus lopussa)
"Testeihin toimitetut renkaat ovat aivan normaaleja sarjatuotantorenkaita, siis tarkalleen samanlaisia, joita myydään kuluttajille kaupoissa."
Aftonbladetin mukaan testeihin on toimitettu tavallisia jäykempiä ja pehmeämpiä VikingContact 3-renkaita, joilla irtosi voitto kitkarenkaiden sarjassa. Maahantuoja myöntää erot, mutta...
"Todetut erot ovat linjassa tuotannon toleranssien kanssa eikä niillä ole vaikutusta renkaan suorituskykyyn. Renkaiden materiaalina käytetään elastista kumia, jota ei pystytä työstämään kymmenesosamillimetrien tarkkuudella."
Continental ei ole ryhtynyt oikeustoimiin Aftonbladetia vastaan.
Miksi Ruotsista?
Tekniikan Maailma julkaisi kyseisen testin viime vuoden numerossa 16. Päätoimittajan mukaan juuri Tekniikan Maailmassa alettiin epäillä asiaa. Miksi kohu sitten alkoi Ruotsista?
- Meille heräsi epäilys, kun tarkastelimme kauppoihin tulleita renkaita. Ilmoitimme epäilyksistä yhteistyökumppaneille ja ruotsalainen yhteistyökumppani lähti tekemään omia selvityksiä tältä pohjalta, kertoo päätoimittaja Martti Merilinna.
Tekniikan Maailman omat tarkastustestit ovat nyt valmiit. Päätoimittaja ei kerro tulosta, sillä muutoinhan tuleva numero ei olisi niin kiinnostava.
- En halua asiaa kommentoida, sillä tässä on kyse lehden tekemisestä. Lukekaa sitten seuraavasta lehdestä, Merilinna toteaa.
Rengasmyyjä käyttää tuloksia yleisesti markkinoinnissa. Muillakin kuin lehden lukijoilla olisi siis ensi tilassa oikeus tietää tosiasiat.
Testaustoiminnassa on joka tapauksessa suuri periaatteellinen ongelma. Uutuusrenkaita ei nimittäin poimita satunnaisesti kaupan hyllyltä, vaan ne valitsee ja toimittaa maahantuoja tai tehdas, kuten nyt epäillyssä tapauksessa.
- Renkaat tulevat valmistajilta, koska niitä ei testien tekemisen aikoihin ole vielä markkinoilla. Nämäkin talvirengastestit tehtiin puoli vuotta aikaisemmin. Kun renkaat tulevat kauppoihin, me otamme menestyneet uudelleen tsekattaviksi, kertoo päätoimittaja Merilinna.
Aikaisemmin kärähdetty
Mitenkään ennen kuulumattomia epäilyt eivät ole.
- Meille on näiden 30 vuoden aikana muutamaan kertaan käynyt niin, etteivät kaupoissa myytävät renkaat ole vastanneet testeihin lähetettyjä. Yleensä saamme varmistustulokset ennen kuin lehti julkaistaan. Olemme jättäneet kyseisten renkaiden tulokset pois, kertoo päätoimittaja Merilinna.
Lukijoille ei tapauksista ole Merilinnan mukaan kerrottu. Testimenestys on suoraan miljoonien eurojen arvoinen pelkästään Pohjoismaissa. Helsingin kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori Henrikki Tikkanen kiinnittää huomion euroja laajempaan periaatteelliseen kysymykseen.
- Tämä on törkeää bisnesetiikan kannalta! Testien manipuloiminen heikentää kuluttajien luottamusta koko alaa kohtaan ja väärin toimivat yritykset huonontavat kaikkien toimintamahdollisuuksia, hän toteaa.
Continental Rengas Oy:n vastaukset Kuningaskuluttajalle:
1. Miten testaajille toimitettiin viime syksynä julkaistun testin renkaat?
V: Renkaat toimitettiin keskusvarastoltammme Gislavedistä, koska testiin toimitettujen ovaalinastoitettujen WinterViking1 renkaiden (viime syksyn uutuus) nastoitus ei ollut vielä käynnistynyt Saksan Korbachin tehtaillamme. Nastoitusrobotit saatiin toimintaan 2004 toukokuusta lähtien, jolloin renkaiden sarjatuotanto alkoi. Collinin "testaamat" ContiVikingContact3 kitkarenkaat lähetettiin samassa kuormassa suoraan Test Worldille Ivaloon.
2. Oletteko toimittaneet viime syksyn talvirengastesteihin ominaisuuksiltaan eri renkaat kuin mitä kuluttajille myydään?
V: Emme ole. Testeihin toimitetut renkaat ovat aivan normaaleja sarjatuotantorenkaita, siis aivan tarkalleen samanlaisia, joita myydään kuluttajille kaupoissa.
3. Miten perustelette edellisen vastauksenne? -Jos eroa, niin millaisista eroista kyse?
V: Collinin (Aftonbladetin toimittaja) "todisteissa" todetut erot ovat linjassa tuotannon toleranssien kanssa eikä niillä ole vaikutusta renkaan suorituskykyyn. Renkaiden materiaalina käytetään elastista kumia, jota ei pystytä työstämään kymmenysosamillimetrien tarkkuudella kuten esimerkiksi terästä.
4. Aftonbladet väittää, että kyse on ollut tahallisesta huijaamisesta. Miten vastaatte väitteeseen?
V: Continental ei huijaa rengastesteissä
5. Jos kyse on erehdyksestä, niin miten varmistetaan, että kaupoissa myytävät tuotemerkkinne renkaat vastaavat olosuhteidemme vaatimuksia?
V: Meillä on erittäin pitkä kokemus renkaiden valmistajana. Renkaamme täyttävät autoteollisuuden tiukat vaatimukset ja toimitammekin renkaita kaikille tärkeimmille autonvalmistajille ympäri maailman, myös Pohjoismaihin. Renkaamme ovat turvallisia. Yllämainituilla toleransseilla ei ole vaikutusta renkaiden suorituskykyyn.
6. Onko Continentalin testituloksia aikaisemmin hylätty testeissä?
V: Ei, mutta joskus on käynyt niin, että renkaastamme tehtyä testiä ei ole julkaistu, koska ko. rengasta ei ole vielä ollut kaupoista saatavissa silloin, kun ko. lehti on julkaistu.
Jari Vaara / Kuningaskuluttaja (TV1 27.1.2005)
Continentalin lehdistötiedote:
Continental emphatically denies claims of manipulation in tyre tests: Claims are completely unfounded - Market success confirms high product quality
Hanover, January 19th, 2005. Continental AG in Hanover emphatically denies claims made by the Swedish daily Aftonbladet alleging that the company provided journalists with manipulated tyres to ensure they emerged as winners in comparative tests. We don't botch things here. And we also don't have a secret department that fixes special tyres to be used in tests stressed corporate spokesman Rainer Strang on Wednesday. He also pointed out that the high quality of the tyres and the level of customer acceptance was confirmed not just by the consistently outstanding test results published by reputed and independent motoring magazines, but also by market success. In 2004 the company sold around 100 million tyres worldwide.
Aftonbladet had based its claims on a comparison between two ContiVikingContact 3 winter tyres, which the Finnish magazine Testworld had tested against competitive products some while ago. Allegedly, in this context differences of 3.5 millimetres had been discovered in the height of the ply turn-ups. Even if this had been the case, the variations would have been well within the tolerances and would not have had any effect on the quality of the tyre stated Rainer Strang. So the claims are completely unfounded.
The Continental Group is a leading supplier of braking systems, suspension components, vehicle electronics, tyres and technical elastomers. In 2003 the company achieved a turnover of 11.5 billion euros and currently employs some 73,000 staff.
The tyre business unit is an Official Partner of the 2006 FIFA World Cup GermanyTM. For further information visit the websites www.conti-online.com and www.ContiFanWorld.com.
Rainer Strang
Head of Tyre PR
Continental AG
Muokattu 1.3. 2016: Ulkoasukorjauksia