Hyppää pääsisältöön

Useampi pähkinä purtavaksi - hyvää oloa pähkinästä!

Pähkinöiden suuri rasva- ja energiapitoisuus on varjostanut niiden käyttöä terveellisen ruokavalion osana. Rasvat, mitä pähkinät sisältävät, ovat kuitenkin pääsääntöisesti hyvänlaatuisia. Pähkinöiden syönnillä onkin suotuisa vaikutus sydänterveyteen.

Pähkinä ollut pitkään kasvisruokavalion proteiinin lähde, mutta suomalaisessa perusruokavaliossa se on vielä melko uusi tulokas. Pähkinät ovat täyttä tavaraa.

– Pähkinöiden ravintosisällöstä yli puolet on rasvaa, mutta niiden rasvasta yli puolet on hyvänlaatuista, pehmeää rasvaa, sitä jota suositellaan käytettäväksi ruokavaliossa. Ja tämän rasvan vuoksi, pähkinöiden on todettu olevan hyväksi sydänterveydelle. Ne muun muassa alentavat LDL-kolesterolia, kertoo ravitsemusterapeutti Essi Sarkkinen.

Mantelit ja saksanpähkinät erityisen hyviä

Suomessa syötävät pähkinät ovat hyvin samanlaisia koostumukseltaan. Erityisesti mantelit ja saksanpähkinät vaikuttavat huonoon LDL -kolesteroliin alentavasti. Pähkinän syöntiin kannattaa kuitenkin valita ihan luonnollinen pähkinä, ilman suolausta ja paahtamista.

Meillä tunnetuin pähkinä eli maapähkinä ei ole kasvitieteellisesti pähkinä vaan papu eli se kuuluu palkokasveihin. Maapähkinän ravintosisältö on kuitenkin samankaltainen kuin pähkinässä. Kookospähkinä puolestaan eroaa muista pähkinöistä oleellisesti.

– Kookospähkinä on poikkeus näiden pähkinöiden joukossa nimenomaan rasvakoostumuksensa suhteen. Kookospähkinän rasvasta yli puolet on kovaa rasvaa, mitä ei taas suositella kolesterolin kannalta, Sarkkinen muistuttaa.

Laihdutusruokavalion osa

Pähkinöiden kohtuullinen ja monipuolinen käyttö näyttää siis vähentävän sydäntautiriskiä. Tutkimuksissa on todettu, että henkilöt, jotka käyttävät säännöllisesti pähkinöitä yli neljä kertaa viikossa, heidän sydäntautiriski on yli puolet pienempi kuin henkilöillä, jotka eivät pähkinöitä juuri käytä. Mutta miten käy kehon painolle, jos popsii runsasrasvaisia pähkinöitä?

- Kyllä paino nousee, jos pähkinöitä syö ylenpalttisesti. Monissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että laihdutusruokavalion osana näistä voi olla jopa hyötyä painonhallinnalle.

– Hyvä nyrkkisääntö annosteluun on, että kourallinen pähkinöitä sisältää suunnilleen ruokalusikallisen verran ruokaöljyä. Sen verran niistä tulee rasvaa, vertailee Sarkkinen lopuksi.

Asiantuntija: ESSI SARKKINEN, ravitsemusterapeutti, Kuopio

Toimittaja: HELENA COLLIN

Lisätty asiasanat ja mobiiliyhteenveto 16.12.2015