Hyppää pääsisältöön

Aimo Kanerva

1950-ja 60-luvun taitteessa alettiin piirtää rajaa abstraktistien ja muiden maalarien välille mm. apurahapolitiikassa. Taidemaalari Aimo Kanerva kertoo, kuka toi maahan modernit "ismit".

Kanerva ja muut Lokakuun ryhmän ekspressionistit olivat edustaneet modernin maalauksen suomalaista kärkeä 1940-luvulla. 1950-luvulla abstrakti maalaus tuotiin Suomeen "arvostelijoiden pumppaamana".

Päävirtaukseksi Suomessa vakiintui nopeasti informalismi, amerikkalaisen abstraktin ekspressionismin eurooppalainen sukulainen. Kanervan mukaan informalismin pääagenttina toimi Uuden Suomen arvostelija E. J. Vehmas.

"Informalismi tuotiin mahtikäskyllä Suomeen, sitä oli näyttelyt täynnä, ja apurahat meni sinne puolelle", Kanerva sanoo. "Lokakuun ryhmän edustamalle kansalliselle maalaukselle se oli kova paikka."

Abstrakti maalaus pääsi Suomessa täyteen vauhtiin vuonna 1960. "Muutaman vuoden kuluttua Suomessa maalattiin informalistisesti Helsingistä Utjoelle."

Professori Aimo Kanervan haastattelussa sivutaan myös taiteilijoiden kapakkaelämää. Haastattelu on tehty materiaaliksi tv-sarjaan Toisen tasavallan kulttuurikuvia.

Teksti: Jukka Lindfors

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto