Hyppää pääsisältöön

Autolautat Estonian pelastusapuna

Pelastustöissä oli mukana myös monet suuret autolautat. Ensimmäisenä haveripaikalle saapui Viking Mariella. Se oli paikalla jo hieman jälkeen kahden.

Tietolaatikko

Pelastuslautoille- ja veneisiin onnistui pelastautumaan noin 160 ihmistä, joista 137 jäi henkiin. 104 heistä nostettiin helikoptereilla ja 33 autolauttojen vinsseillä.

Mariellan kapteeni Jan-Thöre Törnroos kertoi, että kun hänen aluksensa saapui turmapaikalle, meressä oli paljon ihmisiä. Heitä oli sekä kumilautoilla että pelastusveneissä. Ainakin kaksi pelastusvenettä oli täyttynyt vedellä.

Turun meripelastuskeskus määräsi Silja Europan päällikön onnettomuuspaikan johtajaksi. Europa oli ainut laiva, jolla oli aiemmin ollut radioyhteys Estoniaan.

Paikalle saapui yöllä myös useita muita aluksia, ja laivoihin onnistuttiin pelastamaan yhteensä 34 ihmistä.

Teksti: Paavo Rytsä

Lue lisää:

Estonia upposi alle tunnissa ja vei mukanaan yli 800 ihmistä

Autolautta Estonia upposi syyskuun 28. päivä vuonna 1994 matkallaan Tallinnasta Tukholmaan. Estonialta lähetettiin noin klo 1.20 ensimmäinen hätäkutsu. Heti hätäsanoman jälkeen Turun meripelastuskeskus aloitti pelastusoperaation. Aluksi oli tarkoitus pelastaa ihmisiä laivasta, mutta laiva upposi alle puolessa tunnissa hätäkutsun jälkeen. Aluksen 989 matkustajasta ja miehistöstä menehtyi 852. Heistä suurin osa oli Ruotsin ja Viron kansalaisia. Menehtyneiden joukossa oli myös suomalaisia.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto