Vuonna 1953 ajettua 14. Eläintarhanajoa varjosti suomalaisen Carl-Olof Tötterströmin traaginen kuolema 500-kuutioisten moottoripyörien kilpailussa.
Tietolaatikko
Alan Dudley-Wardin keskinopeus 108.3 km/h 500-kuutioisten sarjassa oli uusi rataennätys
Alle 2000-kuutioisten urheiluautojen sarjan voitti ruotsalainen Valdemar Stener (Ferrari), ja toiseksi sijoittui Suomen Siro Toivela (Peugeot)
Yli 2000-kuutioisten urheiluautojen nopein oli Tanskan Robert Nelleman (Allard), toiseksi ja kolmanneksi ajoivat Suomen Asser Wallenius (Allard) ja SPJ Keinänen (Jaguar)
Ajojen ainut suomalaisvoitto tuli midget- eli F3-luokassa, jossa Curt Lincolnin (Cooper-Norton) 104 km:n keskituntivauhti merkitsi uutta rataennätystä
Midgettien kakkoseksi tuli Pentti Loivaranta (Elhoo) ja kolmoseksi Cooper-tehtaan omistajan poika, Iso-Britannian John Cooper ajokkinaan Cooper-Norton
Viimeistä edellisellä kierroksella kolmantena ollut porvoolaispyöräilijä kallisti ajokkiaan Moukaripörssin alamäessä liikaa, jolloin pakoputki ja jalkatappi osuivat asfalttiin. Tötterström paiskautui radalta aidan läpi ja kuoli sairaalassa.
Kaksi muuta kilpailijaa kaatui samassa paikassa, jossa myös Gunnar Söderholm vuonna 1947 menetti kaasuvaijerin katkettua pyöränsä hallinnan kohtalokkain seurauksin.
350-kuutioisten pyörien sarjassa britti Alan Dudley-Ward tunkeutui väkisin kärkeen, vaikka jäikin startissa jälkeen. Toiseksi ajoi Ruotsin Andersson. Myös tässä luokassa tapahtui kaatumisia, mutta pahemmilta onnettomuuksilta vältyttiin.
Dudley-Ward (D-W Special) voitti myös 500-kuutoisten luokan jo kolmatta kertaa peräkkäin. Kakkoseksi ajoi Suomen Nils Schröder Triumphilla.
Turvajärjestelyt eivät Eläintarhassa olleet nykyisten autokilpailujen tasolla. Kun Uolevi Paavolainen kaartaa nurmikon kautta, sillä istuskelevat ihmiset väistävät rauhallisesti. Myöhemmillä kierroksilla Paavolainen ajoi ulos radalta saaden aivotärähdyksen, josta kuitenkin parani muutamassa viikossa.
Teksti: Jukka Lindfors