Hyppää pääsisältöön

Maailman pisin tunneli

Suomen tärkein rautatieyhteys, Helsingin ja Turun välinen rantarata, oli poikki lähes kolme vuotta. Myöhemmin junat saivat ajaa Porkkalan alueen läpi, mutta ikkunat peitettiin luukuilla. Kansa kutsui tätä erikoista ratayhteyttä ”maailman pisimmäksi rautatietunneliksi”.

Suomalaisten junien ikkunat pimennettiin peltilevyillä Kauklahden asemalla. Tukikohdan jälkeen Inkoon Tähtelän pysäkillä peltilevyt sai ottaa pois.

Kulku Porkkalan alueen läpi ei ollut suomalaisille ilmaista. Jokaisesta junasta piti maksaa 50 dollarin korvaus alueen uusille isännille. Päivittäisiä junavuoroja kulki kumpaankin suuntaan kolme. Veturit piti vaihtaa venäläisiksi vuokra-alueen läpikulun ajaksi.

Sen sijaan Suomen oli turvattava rauhansopimuksen mukaisesti, että Neuvostoliiton liikenneyhteydet Porkkalan tukikohtaan toimivat kaikissa oloissa. Lakkojen uhatessa Neuvostoliiton viranomaiset antoivat ymmärtää, että neuvostosotilaat ottaisivat haltuunsa tarpeelliset liikenneväylät, jos liikenne uhkaisi häiriintyä.

Suomalaiset viranomaiset eivät myöskään saanet tarkastaa Porkkalan tukikohtaan menevää liikennettä. Tämä taas herätti epäilyksiä siitä, että Porkkalaa käytetään myös suomalaisten emigranttikommunistien paluumuuton laittomana tukikohtana.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto