Hyppää pääsisältöön

Nonfiguratiivista ranskalaisuutta

Helsingin Taidehallissa esillä ollut "ultramoderni taide" herätti vuonna 1952 "ansaittua huomiota ja mielipiteenvaihtoa myös asiantuntijoiden keskuudessa".

Suomi oli käynyt pitkällisen puolustustaistelun modernismia vastaan, mutta 1950-luvulla linjat alkoivat murtua.

Abstrakti, ei-kuvaava taide sai ison joukon kannattajia kuvataiteilijoiden keskuudesta.

Ranskalaisen modernismin klassikoita oli esitelty Helsingissä jo vuonna 1947.

Vuonna 1952 Taidehallin näyttelyssä oli esillä mm. Fernand Legerin, Le Corbusierin ja Jean Arpin teoksia, geometrisiä maalauksia, mobileja jne.

Bertel Hintzen johtama Taidehalli oli yksi modernismin keskeisistä linnakkeista Helsingissä.

Teksti: Jukka Lindfors

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto