Hyppää pääsisältöön

Sävelradio mullisti kertaheitolla Ylen iskelmätarjonnan 1963

Yleisradiossa tapahtui vuonna 1963 ennennäkemättömän vauhdikas uudistus, kun Sävelradio aloitti iskelmien soittamisen. Muutamassa viikossa maasta polkaistu toimitus alkoi soittaa kevyttä musiikkia peräti kuusi tuntia päivässä.

Yleisradio koki ensimmäisinä vuosikymmeninään tehtäväkseen kansansivistystyön, johon kevyt musiikki ei kovin hyvin soveltunut. 1930-luvun puolivälissä aloittanut Lauantain toivotut levyt oli ensimmäinen ohjelma, jossa iskelmien ystävien maku noteerattiin edes rajoitetussa määrin.

Sotien jälkeen radio levisi lähes joka kotiin, ja sen painoarvo joukkoviestimenä kasvoi huimasti. Lähetysajat olivat kuitenkin yhä varsin rajalliset. Äänilevymusiikille ei jäänyt paljon aikaa, eikä sitä edelleenkään pidetty kovin arvokkaana.

Lauantain toivotut säilyi iskelmän tärkeimpänä henkireikänä. Monet reippaat rallit olivat tosin siinäkin boikotissa esittäjiensä "epäpuhtaan" laulutavan johdosta. Kuulijoiden sitkeiden vaatimusten johdosta uudessa ULA-verkossa aloitettiin vihdoin varovasti kevyen musiikin äänilevyjen iltapäiväsoitto 1950-luvun lopulla.

Perusteellisempi muutos koettiin kuitenkin vasta keväällä 1963 pystyyn pannun Sävelradion myötä. Sen synnyn taustalla oli ruotsalainen "merirosvoradio" Nord, jonka ohjelma koostui kevyestä musiikista ja mainoksista. Radio Nord julistettiin laittomaksi, mutta aseman suuri suosio osoitti yleisradioyhtiöille, että populaarimusiikin osuutta ohjelmatarjonnasta oli pakko lisätä.

Sävelradio toteutettiin vauhdikkaammin kuin kenties mikään Yleisradion uudistus, Pekka Gronow arvelee. Päätös uudesta ohjelmapaikasta tehtiin maaliskuun lopussa Sävelradion tulevan päällikön ollessa vielä lomalla. Tämä sai asiasta tiedon lehdistä.

Sävelradio aloitti neljä viikkoa myöhemmin 2.5.1963. Alkuun ohjelmaa lähetettiin ennenkuulumattomat kuusi tuntia päivässä, mutta kesällä lähetysaikaa kasvatettiin kahdella tunnilla ja syksyllä jälleen kolmella.

Sävelradio nopeutti rockpohjaisen nuorisomusiikin leviämistä Suomeen. Sen toimittajat olivat tanssimusiikin harrastajia tai nuorempia popmusiikin puremia intoilijoita, ja amerikkalaistyyppinen pop- ja jazzvaikutteinen musiikki saikin ohjelmistossa keskeisen sijan. Kotimainen levytuotanto oli vielä vähäistä, ja radio tarvitsi nyt tuhansia tunteja musiikkia.

Pekka Gronow selostaa ohjelmassaan Ylesradion suhdetta populaarimusiikkiin viiden vuosikymmenen ajalta. Haastateltavina ovat radion entinen musiikkipäällikkö Kai Maasalo ja Sävelradion ensimmäinen päällikkö Erkki Melakoski.

Teksti: Jukka Lindfors

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto