Hyppää pääsisältöön

Tapani Kansa vastusti ylikansallista viihdettä, meteliä ja anarkismia

Suorasukaisuudestaan tunnettu Tapani Kansa arvosteli vuonna 1979 tehdyssä haastattelussa kollegojaan ja kritisoi ylikansallista massakulttuuria, jolla ei ollut mitään annettavaa suomalaiselle nuorelle. Samalla suosikkilaulaja otti kantaa maaseudun tyhjentymiseen ja nuorison näköalattomuuteen.

Tapani Kansan (s. 1949) suurin hittivuosikymmen osui 1970-luvulle. Huimia menestyksiä olivat mm. R-a-k-a-s ja Äidin pikkupoika. Kansan levytysmateriaalin kirjo ulottui pop- ja rock-covereista vanhaan tanssimusiikkiin ja kansainvälisen tyylin iskelmästä Heikki Sarmannon Eino Leino -sävellyksiin. Yleisradion toimittajat valitsivat Leinon runojen pohjalta syntyneen Moment musical -albumin vuoden 1978 parhaaksi levyksi.

Tänään iltapäivällä -ohjelmassa Tapani Kansa esiintyi myös mielipidevaikuttajana. Hänen mukaansa Suomen oman kansankulttuurin eli viihteen tukahduttaminen esimerkiksi ”mielettömällä huviverolla” loi vain jalansijaa kansainväliselle massakulttuurille. Suomalaisnuoret etsivät ihanteensa Elviksen ja John Travoltan kaltaisista tähdistä.

Kansa vaatii tukea "kotimaiselle massakulttuurille”, ts. suomalaiselle populaarikulttuurille. Kehuja saavat Mikko Alatalo ja Hector, joiden tiedostavat laulut eivät kuitenkaan saavuttaneet kuin pienen osan nuorisosta.

Kansa itse suomi kaupallista ”muovifiilistä”, ”rahamiesten toiveita” ja ”roskalehdistön missejä ja mannekiineja” mm. kappaleessaan Tulkaa tytöt takaisin. Huoli erityisesti nuorista ilmeni hänen monissa muissakin ”yhteiskunnallisissa iskelmissään”, kuten Veikko Nieminen tai Erkki 15.

Rockabillykuumeen vallatessa Suomea Kansa rakensi kesäshow’nsa rocknostalgian varaan ja nousi listaykköseksi parodiallaan Rokkivaari Hotasesta. Kysyttäessä, eikö hänen omakin show’nsa tukeutunut ulkomaisiin vaikutteisiin, Kansa myönsi tämän mutta perusteli asiaa sillä, että teki sen ”helvetin hyvin”.

Hän tarjosi omasta mielestään joka tapauksessa vaihtoehdon eräiden kollegojen ”hirveälle metelille" ja "moraalisesti arveluttavalle anarkismille”. Kaiken kaikkiaan todellinen show-kulttuuri oli Kansan mukaan tullut Suomeen vasta hänen myötään.

Teksti: Jukka Lindfors

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto