Hyppää pääsisältöön

Tupakan mainoskielto voimaan 1.3.1978

Tupakanpolton rajoittaminen sekä savukkeiden ja alkoholin mainoskiellot 1970-luvun lopulla saivat lehdistön älähtämään ”kieltolaista”.

Vuonna 1977 polttaminen kiellettiin julkisissa tiloissa ja kulkuneuvoisssa. Tupakan mainoskielto astui voimaan seuraavan vuoden maaliskuussa, jolloin kielletyksi tuli myös tupakkatuotteiden ja -tarvikkeiden myynti alle 16-vuotiaille.

Samassa yhteydessä pakkauksiin lisättiin varoitustekstit ja haitallisille aineille asetettiin ylärajat. Tupakkatehtaat yrittivät jo etukäteen keksiä keinoja mainoskiellon kiertämiseksi: Amerin monenlaiset Formia-tuotteet tekivät tunnetuksi Form-savukkeita, ja tanssihaluisia viihdytettiin Marlboro-diskolla.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto