Hyppää pääsisältöön

Karpo ja kumppanit selvittävät viinan salamyyntiä

Tyypillinen viinatrokarin asiakas oli 1970-luvulla 40-vuotias työtön, velkaantunut mies. Trokareita taas oli kahta eri tyyppiä, ammattilaisia ja alkoholisoituneita. Hyvä Suomi -sarjan ohjelma on vuodelta 1978.

Ammattitrokari saattoi myydä jopa 100–150 pulloa viikossa. Kun yksi viinapullo maksoi keskimäärin 30 markkaa, niin ammattitrokarin tulot muodostuivat huomattavan suuriksi.

Alkoholin trokarit hankkivat yleensä Alkosta. Tähän he käyttivät apulaisia, jotka ostivat viinaa eri myymälöistä.

Viinan salamyynnissä oli myös omat varjopuolensa. Yksi trokareista kuvailee kuinka raskasta on asioida humalaisten asiakkaiden kanssa ja kuinka viinan salamyyntiin menee koko pyhänseutu.

Reportaasin työryhmään kuuluivat: Hannu Karpo, Heikki Kahila, Pirjo Laitila-Laine, Pirjo Haapoja, Raimo Heikkonen, Juhani Sarro, Sepi Niemi ja konstaapeli Hannu Pasanen.

Kommentit