Helsinkiläinen kuvataiteilija ja kriitikko arvioi perinteisen taiteilijan vapauden menettäneen merkityksensä: yleisö ei enää piitannut siitä, onko taide vapaata vai ei.
Jan-Olof Mallander (s. 1944) oli mukana undergroundyhtye Spermissä ja julkaisi 1960-luvulla myös pari omaa levyään, joista tunnetuin on presidentinvaalien ääntenlaskentaa sisältävä single 1962/1968.
1960-luvun lopulla Mallander päätoimitti "kapinallisten kuvataiteilijoiden" Iiris-lehteä.
Vaihtoehtonäyttelyiden järjestäminen johti hänet vuonna 1971 perustamaan Cheap Thrills -galleriaa, josta sittemmin sikisi Kasvisravintola.
Mallander on toiminut myös mm. Dagens Nyheterin kuvataidekriitikkona.
Vaihtoehtoinen elämännäkemys ja itämaiset uskonnot ovat näkyneet myös Mallanderin tuotannossa, jonka keskeisiä maamerkkejä ovat mm. 1960-luvun lopun ekologiset "paperiveistokset" (maisemakortteihin tehtyä maisemataidetta) ja myöhemmät minimalistiset tiili-installaatiot.
Tv-haastattelussa vuonna 1969 Mallander toteaa nuorison vaativan täydellistä vapautta. Tällaisten vaatimusten esittäminen kuuluu jokaisen sukupolven oikeuksiin.
Teksti: Jukka Lindfors
Katso myös
- Kiasma/Pop: Jan-Olof Mallander (kiasma.fi)