Hyppää pääsisältöön

Toiveammatti – veturinkuljettaja

Timon ja muiden pikkupoikien toiveammatti oli entisaikaan veturinkuljettaja. Mutta millaista oli toimia veturinkuljettajana tai konduktöörinä 1950-luvulla ennen modernien Pendolino-junien aikaa?

Vuonna 1950 valmistuneessa Fennadan filmissä kuvataan lennokkaasti Carl Erik Creutzin selostamana, millainen oli tuohon aikaan tyypillinen päivä rautateillä ja millaista henkilökuntaa Valtionrautateiden palveluksessa oli.

Valtionrautatiet on ollut aina merkittävä työllistäjä. Ratojen rakentaminen, kunnossapito ja junaliikenteestä huolehtiminen on tarjonnut työtä ja toimeentuloa tuhansille suomalaisille.

Pääosa Suomen rataverkosta on rakennettu 1800-luvun lopulla. Nälkävuosina ratoja rakennettiin hätäaputöinä. Varoja rataverkoston rakentamiseen kerättiin jopa viinanpolttoverolla.

Rautateiden sähköistäminen aloitettiin 1960-luvun lopulla. Ensimmäinen sähköistetty ratayhteys valmistui Helsingin ja Kirkkonummen välille vuonna 1962.

Nyt VR:n tavoitteena on nopeuksien kasvattaminen. Esteenä on kuitenkin rataverkon heikko kunto.

Junaa huolletaan lähtkökuntoon
Ennen ajoa juna on huollettava. Junaa huolletaan lähtkökuntoon Kuva: Yle Elävä arkisto, kuvanauha Valtionrautatiet
Junanlähettäjä
Entisaikaan uniformut olivat komeita. Junanlähettäjä Kuva: Yle Elävä arkisto, kuvanauha Valtionrautatiet

Kouvolan miesten kyydissä

Tuotanto: Fennada 7.9.1950
Käsikirjoittaja: Tarmo Elomaa
Ohjaus: Jaakko Kuusisto
Selostus: Carl-Erik Creutz
Kuvaus: Auvo Mustonen

Lisää ohjelmasta

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto