Hyppää pääsisältöön
Akuutin omalääkäri Risto Laitila vastaa terveysaiheisiin kysymyksiin tv-lähetyksessä. Lähetä oma kysymyksesi: Kysy omalääkäriltä.

Kuluvat nivelet

"Olen harjoitellut aktiivisesti tennistä jo kymmenen vuotta ja tähtään huipulle. Se vaatii paljon harjoittelua ja pelaamista ja kaikki nivelet, erityisesti lonkka on kovilla. Miten voisin ennakkoon ehkäistä nivelkulumia?"

Nivelruston kuluminen eli nivelrikko on perintötekijöiden ja kuormituksen summa. Varsinkin urheilijalla nivelen vammat ovat riski nivelrikolle. Veikkaan että tenniksessä nuo poikkeavan voimakkaat nivelkuormitukset tulee ponnistavista liikkeistä, äkkipysähdyksistä ja suunnan vaihdoista alaraajojen kuormittuviin niveliin: lonkkiin ja polviin. Jos sitten syntyy vammoja, vaikkapa polven nivelkierukkavamma, niin tuohon polveen melkoisella varmuudella tulee joskus nivelrikko.

Tähän ei valitettavasti ole olemassa mitään tarkkaa jumppaliikettä, millä nivelrikon syntymistä voisi ehkäistä. Hyvä lihaskunto aina toki auttaa asiaa. Geeneillehän me emme voi mitään, mutta epäfysiologista kuormitusta voidaan välttää. Tennistähti ottaa siinä tietoisen riskin, mutta jos liikunnallinen elämäntapa jatkuu aktiiviuran jälkeen eikä ylipainoa kerry, lihaskunto pysyy hyvänä. Näin alaraajojen nivelkuormitus elämän aikana voi jäädä alle nivelrikon kehittymiskynnyksen.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila

Lisätty asiasanat ja mobiiliyhteenveto 21.12.2015