Hyppää pääsisältöön

Mistä trendit tulevat?

Kuka päättää, mitä syömme, miten pukeudumme tai sisustamme? Ohjelma jäljittää trendien luojia ja elämäntavan kauppiaita.

Tutkijoiden tuottama trenditieto ja sen soveltaminen eri tuotteisiin ja brändeihin on nykyään osa yritysten kilpailukykyä.

Pariisissa toimiva, maailman vanhin trenditoimisto Promostyl jäsentää ja tulkitsee tietoa tulevista suuntauksista ja ilmiöistä ja laatii niistä ennusteita. Vuonna 1966 perustettu yritys analysoi muodin lisäksi arvoja ja asenteita. Se seuraa myös innovaattoreita, jotka keksivät uutta tai esittävät vanhaa uudella tavalla.

Trendeistä ja niiden soveltamisesta sekä kauppaamisesta kuluttajille puhuvat trenditoimiston Suomen edustaja, toimitusjohtaja Riitta Pulkkanen, professori Pirjo Hirvonen, visuaalinen suunnittelija Mikko Rossi, toimitusjohtaja Eila Salovaara, johtaja Veli-Matti Kankaanpää ja taiteilijaprofessori Matti Seppänen.

Nokian muotoilupäällikkö Zina Kranck kertoo trendien ja erilaisten life-style- suuntauksien hyödyntämisestä kännyköiden suunnittelussa. Tv-ohjelma on vuodelta 2004.

Teksti: Rita Landström

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto