Hyppää pääsisältöön

Konginkankaan turman syyt

Suomen tuhoisimman maantieturman kolme pääsyytä olivat ylinopeus, ajolinja ja rekkakuskin väsymys.

Rekkakuski oli oikaissut noin metrin ajolinjalta, mikä oli yksi turman syy.

Tie oli suora, mutta jäinen pinta oli hyvin liukas. Tietä oli suolattu edellisenä iltana, mutta ilmeisesti suola ei ollut purrut peilipintaan, vaan oli jopa tehnyt siitä entistä arvaamattomamman.

Tutkintalautakunta antoi raportissaan 17 suositusta turmaan liittyen. Lautakunta ehdotti mm. rekkojen kattonopeuden alentamista.

Lakiesitystä rekkojen nopeuden rajoittamisen alentamiseksi 90:stä 80 kilometriin tunnissa ei koskaan annettu. Se olisi antanut kilpailuedun mm. venäläisille rekoille.

Teksti: Anniina Wallius, Paavo Rytsä, YLE

Lue lisää:

Konginkankaan onnettomuuspaikalta kuvaa bussista Yle Uutisissa

Konginkankaan liikenneonnettomuus on Suomen historian tuhoisin

Maaliskuun 19. päivänä vuonna 2004 Helsingistä Rukalle matkalla ollut tilausbussi törmäsi vastaantulevan rekan perävaunuun kahdelta yöllä Konginkankaalla Äänekoskella. Törmäyksessä kuoli 23 henkilöä ja heistä suurin osa oli nuoria. Onnettomuuteen vaikuttivat useat seikat. Jenni Piispanen oli yksi matkustajista, jotka selvisivät turmasta.

Lue lisää:

Kaksi kynttilää palaa Konginkankaan uhrien muistotilaisuudessa Saarijärven kirkossa

Suomi hiljentyi muistamaan Konginkankaan uhreja

Aamun valjetessa uutinen levisi ympäri Suomea ja herätti suurta järkytystä.

Lue lisää:

Jenni Piispanen oli yksi matkustajista, jotka selvisivät Konginkankaan turmasta 2004.

Satunnaiset sankarit

Elämä ei varoita, kun tapahtuu onnettomuus. Vuosina 2007 ja 2009 esitetyssä sarjassa Satunnaiset sankarit tavattiin suomalaisia suuresti koskettaneista tragedioista selvinneitä, heidän pelastajiaan sekä turmissa omaisiaan menettäneitä.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto