Turusta Pieksämäelle matkannut pikajuna oli saapumassa Jyväskylään kello kahden aikaan iltapäivällä. Ennen asemalle saapumistaan juna kuitenkin suistui raiteiltaan ja törmäsi sillan tukipylvääseen. Onnettomuudessa kuoli yksitoista ihmistä ja useita kymmeniä loukkaantui 6. maaliskuuta 1998.
Jyväskylän ratapihalla pikajuna törmäsi moottoritien sillan tukipylvääseen. Kuljettaja oli tehnyt hätäjarrutuksen vain parisataa metriä ennen vaihdetta, sillä rataosuudella vauhti sai olla ainoastaan 35 kilometriä tunnissa. Hätäjarrutuksen viiveen takia nopeus laski vain 110 kilometriin tunnissa. Veturi kaatui vaihteessa, irtosi vaunuista ja päätyi siltapilariin. Kaksi sen perässä ollutta vaunua kaatui, ja yhdeksän muuta vaunua jäivät pystyyn.
Jyväskylän junaturman syyksi arvioitiin jo turmapäivänä liian kovaa nopeutta. Eloonjääneen tähystäjän mukaan kuljettajat olivat huomanneet esiopastimen opasteen ja todenneet toisilleen, että juna pitää ajaa vaihteeseen asemalla.
Surmansa saanut kuljettaja aloitti kuitenkin varsinaisen jarruttamisen vasta alle kilometri ennen asemaa. Junan jarruttaminen oikeaan nopeuteen ei ollut tuolloin enää teoreettisestikaan mahdollista.
Turman osasyy oli ilmeisesti veturinkuljettajan väsymys. Herätys oli ollut aikainen, ja yö veturinkuljettajien yömajassa saattoi jäädä unettomaksi.
Onnettomuustutkintakeskus antoi turman jälkeen useita rautateiden turvallisuuteen, mm. kulunvalvontaan liittyviä suosituksia.
Valtionsyyttäjä vaati turmasta selvinneelle kuljettajalle rangaistusta kymmenestä kuolemantuottamuksesta, 13 vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Jyväskylän käräjäoikeus kuitenkin hylkäsi kaikki syytteet.
Jarkko Lahti oli yksi onnettomuusjunan matkustajista. Lahti oli lähtenyt tapaamaan vanhempiaan Jyväskylään tuntia aikaisemmalla junalla kuin hänen oli tarkoitus. Lahden isä oli kymmenen kuolonuhria vaatineen onnettomuuden lähettyvillä, ja hälytti paikalle apua. Onnettomuuspaikalta isä ja poika löysivät toisensa. He kertoivat turman tapahtumista Satunnaiset sankarit -ohjelmassa vuonna 2007.
Katso myös
- Jyväskylän junaturma Wikipediassa (fi.wikipedia.org)