Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Mystiset kosteusvauriot piinaavat puhelimia

Tänäkin vuonna moni saa tylyt terveiset kännykkäkorjaamosta. Puhelimesta on löydetty kosteusvaurio, ja siksi takuu ei kata korjausta. Sangen usein asiakkaan mielestä puhelin ei ole kuitenkaan kastunut.

startultra (copyright YLE/videokuvaa)

Helsinkiläisen Tiina Forsmanin puhelin teki lakon neljän kuukauden käytön jälkeen. Takuukorjaamo väitti, että puhelimessa on kosteusvaurio. Takuuehtojen mukaanhan takuu ei kata esimerkiksi Nokian puhelinta, jos vika johtuu kosteudesta.

Puhelimen omistaja ei voi ymmärtää, kuinka kapula olisi voinut kastua. Se ei ole tippunut esimerkiksi ämpäriin tai rantaveteen.
- Olen pitänyt sitä huolellisesti. Mielestäni sillä ei ole puhuttu edes sateella, ihmettelee Forsman.

Tarina on tuttu. Vuosittain Suomessa takuukorjaamot torjuvat tuhansia, elleivät jopa muutamia kymmeniätuhansia takuukorjauspyyntöjä juuri siksi, että puhelimesta löytyy kosteuden aiheuttama jälkiä. Varsin usein asiakas on toista mieltä.
- Puolet asiakkaista on sitä mieltä, että puhelin ei ole saanut kosteutta, sanoo korjaamopäällikkö Peter Lindström it-korjaamo Powermillistä.

Laatupäällikkö Ilkka Kuuluvainen Nokiasta sanoo, että kosteuden jättämät jäljet huoltopalvelu pystyy toteamaan ”aika lailla aukottomasti”.

Miksi näistä asioista ollaan niin erimielisiä, jos diagnoosit ovat oikeita, kuten väitätte?
- Siinä voi olla montakin eri syytä. Tämä ongelma saattaa ilmetä jopa kuukausien päästä siitä, kun puhelin on kastunut, pohtii Kuuluvainen.

Hänen mielestään siis kastumista ja viipeellä tulevia vikoja ei ehkä osata yhdistää toisiinsa.

Eivätkö puhelimet kestä arkea?

Mystinen kosteusongelma on tuttu myös Kuluttajaliitossa. Yhteydenottoja neuvontapuhelimeen tulee joka viikko.startultra (copyright YLE/videokuvaa) Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario arvelee asiakkaiden kokemusten perusteella, että kännykät eivät enää kestä tavallista arkea.
- Kyllä puhelimen pitäisi kestää muutama vesipisara ja hikeä sen verran, että puhelimen voi ottaa lenkille, sanoo Sario.

Sario valittelee, kuinka voimattomia kuluttajat ovat kosteusvauriotilanteissa. Jos huoltoliike väittää, että puhelimessa on kosteusvaurio, asiakkaan mahdollisuudet osoittaa asia toiseksi ovat vähäiset.

Nokian Ilkka Kuuluvainen vakuuttelee, että puhelin kestää normaalia käyttöä. Mutta hän on haluton määrittelemään, missä raja kosteuden siedossa oikein menee. Voiko muutama vesipisarakin riittää?
- Oikeassa paikassa se riittää, vastaa Kuuluvainen.

startultra (copyright YLE/videokuvaa)Eräässä Nokian käyttöoppaassa todetaan, että ”älä säilytä puhelinta kylmässä paikassa. Kun se lämpenee, sen sisälle voi muodostua kosteutta, joka saattaa vahingoittaa elektronisia piirilevyjä”. Ja sama varoitus toistetaan myös muiden valmistajien oppaissa.

Puhelimeen todellakin tiivistyy silmin nähtävää kosteutta eli kondenssivettä, kun se tuodaan pakkasesta sisäilmaan. Voiko kosteusvaurio syntyä näin?
- Jos puhelimen sisään on kertynyt töhnää, suolapitoista pölyä esimerkiksi, tiivistynyt vesi voi aiheuttaa oikosulun, vastaa tarkastaja Reijo Haimi Kuluttajariitalautakunnasta.

Mutta onko oikein, että asiakas joutuu vikojen maksumieheksi, jos mobiililaite vioittuu vain siksi, että se oli pakkasilmalla laukussa?
- Jos tämmöinen olisi käynyt, me puhutaan hyvin yksittäisistä tapauksista, jotka pitää käsitellä hyvin tapauskohtaisesti, vastaa Nokian Kuuluvainen.

startultra (copyright YLE/videokuvaa)Käytännössä näin vioittuneita puhelimia ei kuitenkaan voida käsitellä tällä tavoin tapauskohtaisesti. Nokian mukaan kondenssivedestä aiheutuvia kosteusvaurioita ei pystytä erottamaan muista kosteusvauriosta – eli asiakas ei voi todistaa, että vaurio syntyi ilmankosteudesta.

Puhelinjätti Samsungin mukaan kosteudelle erityisen herkkiä puhelinmalleja ei ole. Nokian mukaan kosteusherkkyys kuitenkin kasvaa sen mukaan, kuinka paljon puhelimessa on liikkuvia osia.

Perusteellinen kastuminen

Entä mitä kannattaa tehdä silloin, jos puhelin on kastunut perusteellisesti, esimerkiksi tippunut rantaveteen?

Takuu on tällöin rauennut. Mutta välttämättä peliä ei ole menetetty kokonaan, vaan puhelin voi jopa toimia kuivuttuaan. Ensimmäinen toimenpide on akun ja sim-kortin irrottaminen.

Jatkotoimenpiteistä on olemassa joukko kansanviisauksia. Nokian Ilkka Kuuluvainen ei suosittele, että kuivaamista nopeutettaisiin kotona esimerkiksi saunassa ja hiustenkuivaajalla, koska liika lämpö voi aiheuttaa uusia ongelmia.
- Suosittelemme huoneenlämpöä, Kuuluvainen sanoo.

startultra (copyright YLE/videokuvaa)Yksi netissä leviävä viisaus on sellainen, että puhelin kannattaa pitää märkänä esimerkiksi ilmatiiviissä pussissa tai vesihauteessa, kunnes se saadaan varmaan kuivatuspaikkaan huoltoliikkeeseen.

Nokia ei suosittele tätäkään, sillä ”kosteana” säilöminen voi pahentaa tilannetta.

Sen sijaan puhelimen huuhtelu esimerkiksi tislatulla vedellä tai kraanavedellä voi olla hyödyksi, jos puhelin on tippunut meriveteen. Tosin huuhtelu voi pahentaakin kosteusvauriota, jos alkuperäinen vahinko ei kastellut puhelinta kokonaan.

Korjaamot voivat tehdä kastuneelle puhelimelle ultraäänipesun, joka poistaa hapettumia. Tämäkin on kaksipiippuinen asia, sillä ultrapesukaan ei välttämättä pelasta pahasti kastunutta puhelinta ja joskus ultrapesu aiheuttaa jopa lisävahinkoja.

Kuluttajariitalautakuntakin tutkii puhelimia

Jos asiakas on erimielinen puhelimen kosteusvauriosta, hän voi valittaa asiasta kuluttajariitalautakuntaan (entinen kuluttajavalituslautakunta).

startultra (copyright YLE/videokuvaa)Lautakunta voi tutkia puhelimen uudestaan, jos asiakas epäilee kosteusvaurion todenperäisyyttä. Varsin usein lautakunta on kuitenkin päättänyt suositella valituksesta luopumista, vaikka lautakunnan asiantuntija ei ole nähnytkään puhelinta. Miksi?
- Silloin, kun tulee aivan selkeä lausunto sekä valmistajalta että huoltoliikkeen edustajalta, että se on ilmeisimmin tapaturmainen kastuminen, lähetämme asiakkaalle luopumisehdotuksen ja nämä asiapaperit, sanoo tarkastaja Reijo Haimi.

Luotatte siis aika paljon huoltoliikkeen sanaan?
- Asiat on tarkastettu täällä jo monta kertaa, ja ne samat viat on löydetty uudelleen, jotka huoltoliikekin on löytänyt. Mutta asiakas saa tutkituttaa sen puhelimen meillä, jos haluaa, sanoo Haimi.

Lauri Miettinen / TV1 Kuningaskuluttaja

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.