Hyppää pääsisältöön

Karvakuonojen automatkalla reissataan länsirannikon merellisissä maisemissa ja kuullaan jännittäviä tarinoita

Karvakuonot Riku, Eno-Elmeri ja Ransu Tassu-auton nokalla istuskelemassa.
Karvakuonot Riku, Eno-Elmeri ja Ransu sekä Tassu-auto valmiina seikkailuihin. Karvakuonot Riku, Eno-Elmeri ja Ransu Tassu-auton nokalla istuskelemassa. Kuva: Pertti Nättilä / Yle Karvakuonot,Riku Karvakuono,Eno-Elmeri,Ransu,1982,Tassu,kuorma-autot,Karvakuonot automatkalla,Chevrolet

Karvakuonot ovat tottuneet reissaamaan vaikka minkälaisilla kulkupeleillä. Kesällä 1981 matkakuume vie kiertämään Suomen länsirannikkoa Tassu-kuorma-autolla. Kuudessa osassa tie vie mm. Uuteenkaupunkiin, Kustaviin, Raumalle, Lyökin saarelle ja Olkiluotoon.

Matka saaristoon alkaa lossilla, jossa Karvakuonot tuumivat siltojen pilaavan maiseman. Lossikyydin jälkeen reissu jatkuu autoillen Kuninkaantietä. Reitin varrella Karvakuonot pohtivat usein ympäristön tilaa ja elinkeinojen muutosta.

Eno-Elmerillä on automatkan kohteista paljon tarinoita ja perimätietoa. Uudessakaupungissa Eno esittelee tarinoidensa siivittämänä Ransulle ja Rikulle Myllymäen idyllin. Kustavissa Jeremiaan luolilla Eno-Elmeri kertoo, että Suomen järvet ovat vahvojen jättiläisten aikaansaannoksia. Tarina saa Rikun mielikuvituksen laukkaamaan, ja luolan seiniä näyttää kannattelevan ihka oikea jättiläinen. Jeremiaan luolien jännittävät väristykset selkäpiissä Karvakuonot jatkavat matkaansa Raumalle, jossa tutustutaan vanhaan ja uudempaankin kaupunkiin sekä Rauman murteeseen.

Lyökissä vanhalla luotsimajalla huudellaan merta ja maata näkyviin. Eno-Elmeri on seilannut maailman merillä, joten hänelle luotsin tehtävät ovat tuttuja. Luotsin työ laivaliikenteen ohjaajana on elintärkeä, ja kansainvälisessä laivaliikenteessä luotsille on tarpeen on monipuolinen kielitaito. Karvakuonot pohtivat, että kenen tahansa olisi hyvä osata useata kieltä.

Jossain päin Vakka-Suomea kurvataan erään kalastajan pihaan. Vanhalla merikarhulla Eno-Elmerillä on jälleen jännittäviä tarinoita ja alati nälkäistä Rikua miellyttää kalaisa ruoka.

Sarjan viimeissä jaksossa autoillaan Olkiluotoon. Saunassa hikoilaan reissun pölyt pois ja Eno-Elmeri kertoo lisää myllyistä – tällä kertaa atomimyllyistä. Matkalla on ollut hauskaa ja mukavaa, mutta koti ja ikäväkin on jo Karvakuonoilla mielessä.

Karvakuonot automatkalla sarja nähtiin Pikku Kakkosessa ensi kerran huhtikuussa 1982. Leppoisaan tahtiin länsirannikon tunnelmia esittelevää sarjaa on uusittu useasti 1980-luvulla sekä vuosina 1990 ja 2002.

Karvakuonot automatkalla -sarjan tekijät

Pertti Nättilä (Ransu), Kalevi Honkanen (Riku) ja Pekka Salo (Eno Elmeri)

Käsikirjoittaja: Arto Seppälä
Nuket: Eeva-Liisa Holma-Kinnunen
Järjestäjä: Jukka Kestilä
Äänisuunnittelija: Kari Kangassalo
Kuvaussihteeri: Kristiina Karhu
Kuvaussuunnittelija: Markku Paavola
Ohjaaja: Olli Löytönen
Tuottaja: Pertti Nättilä
Musiikin suunnittelu: Risto Hiltunen
Tassu-auton omistaja: Olavi Hiltunen

.

Kommentit
  • Tehtaan varjossa – työläisnuorukaisen pyrkimys henkiseen kasvuun

    Toivo Pekkasen läpimurtoteos neliosaisena sarjana.

    Tehtaan varjossa on työläiskirjailijana tunnetun Toivo Pekkasen osin omaelämäkerrallisia aineksia sisältävään läpimurtoteokseen perustuva neliosainen tv-elokuva. Sisällissodan jälkeiseen aikaan sijoittuva romaani ilmestyi 1932.

  • Kapea vyötärö ja muhkea kellohelma – ompele itsellesi 1950-luvun mekko!

    Anna-Liisa Tiluksen mekon kaavat tässä artikkelissa.

    Maaseudulta maailmalle -ohjelman ensimmäisessä osassa Anna-Liisa Tiluksen yllä on pehmeästä villakankaasta tehty mekko. Tästä artikkelista löydät kaavat ja ohjeet 1950-luvun mukaisen mekon tekemiseen! Maaseudulta maailmalle -sarja Areenassa Anna-Liisa Tiluksen yllä nähtävä mekko on aito 1950-luvun vaate, joka löytyi Ylen puvustosta. Sen materiaalina on käytetty pehmeää villakangasta.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto