Hyppää pääsisältöön

Sähköjuna tulee Suomeen

Sähköjunat tulivat Suomeen aluksi pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. Vuosi oli 1969.

Tietolaatikko

Valmet Oy ja Rautatiehallitus sopivat 30:n Sm1-sähköjunan tilauksesta vuonna 1966.

Ensimmäinen Sm1-juna valmistui kesäkuussa 1968. Kaikkiaan Sm1-junia tilattiin 50, ja ne valmistuivat vuosina 1968-1973.

Myöhemmin VR hankki vielä kevytmetallirunkoisia Sm2-sähköjunia yhteensä 50 kappaletta.

Sähköveturiliikenne alkoi vasta v. 1974, kun radan sähköistys eteni Riihimäeltä eteenpäin Toijalan suuntaan.

Lähde: VR-Yhtymä Oy, viestintä

Suomi tilasi rautateiden teknisen sähköistyssuunnitelman kansainväliseltä yhteistyöelimeltä vuonna 1957 ja se valmistui seuraavana vuonna.

Tiukan väännön jälkeen valtioneuvosto hyväksyi sähköistyksen ensimmäisen vaiheen kesällä 1965. Se käsitti rataosat Helsinki-Kirkkonummi, Helsinki-Tampere ja Riihimäki-Kouvola.

Valmet Oy Lentokonetehdas jätti ainoana yhtiönä tarjouksen junien rakentamisesta. Sen sähkölaitehankkijana toimi Oy Strömberg Ab.

Sähköjunaliikenne alkoi Helsinki-Kirkkonummi-välillä 26.1.1969, jolloin käytössä oli viisi junaa.

Teksti: Paavo Rytsä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto