Lentäminen edistää ilmastonmuutosta jopa 50 kertaa sen mitä junalla matkustaminen. Ympäristön kannalta lentäminen on liikkumismuodoista vahingollisinta.
Asiasta keskusteltiin Kuningaskuluttajan studiossa torstaina 12.4.Vieraana ohjelmassa oli varatoimitusjohtaja Tom Selänniemi Aurinkomatkoilta.
Kun suomalainen ostaa meno-paluu-lipun rapakon yli New Yorkiin, aiheutuu siitä hiilidioksidipäästöjä lähes neljä tonnia. Las Palmasiin matkustavat aiheuttavat päästöjä melkein kaksi, Bangkokiin lentävät saastuttavat reilut neljä ja Australian Sydneyyn matkustavat jopa 11 tonnia!
LENTÄMISEN ILMASTOKUORMITUS (per hlö/meno-paluu)
Hki-New York, 3,7 tonnia
Hki-Las-Palmas, 1,9 tonnia
Hki-Bangkok, 4,2 tonnia
Hki-Bangkok-Sydney 11 tonnia
lähde: Greenpeace
Hiilidioksidipäästöjä voi verrata autoiluun: jos jättäisi lomalla lentämättä Australiaan, voisi hyvällä omallatunnolla autoilla töihin 20 kilometrin päähän, päivittäin - seitsemän vuoden ajan! Bangkokin tai New Yorkin lento taas vastaa lähes kolmen vuoden työmatka-autoilua. Las Palmasin meno-paluu-lipuilla autoilisi vuoden päivät.
Kun kuulee tällaisia lukuja, voiko lentämistä enää markkinoida mitenkään positiivisena?
- Kyllä ehdottomasti, koska nämä luvut ovat vääriä. Me olemme itse laskeneet Bangkokin lennon päästöt 1,7 tonnia per istuin. Eli riippuu lentokonetyypistä, täyttöasteesta ja muutenkin käytetystä teknologiasta mikä tämä päästö on.
Hiilidioksidin lisäksi on paljon muitakin päästöjä, mitä se tarkoittaa?
- Suurin osa on hiilidioksidipäästöjä, sitten siellä on typen oksideja ja muita pienhiukkaspäästöjä ja myöskin yksi joka vaikuttaa yläilmakehässä on tämä vesihöyrystyminen .
Mutta tehän ette laske näitä kaikkia mukaan?
- Ei, vaan me laskemme pelkästään hiilidioksidipäästöt.
Ongelmana päästölaskennassa on se, että päästömääriä lasketaan eri tavoin. Ympäristöjärjestöt ja lentoyhtiöt saavat päästömääriksi eri lukemia.
Hiilidioksidipäästöt ovat kaikista päästöistä 37 prosenttia. Tämän lisäksi ilmakehään joutuu paljon muitakin päästöjä: typen oksideja (joista muodostuu otsonia), vesihöyryä, joka näkyy koneen perässä valkoisena vanana, hiukkaspäästöjä sekä pieni osa muita päästöjä.
Aurinkomatkat on parhaillaan valmistelemassa loppuvuodesta käyttöön otettavaa tuotetta, jossa matkustaja voi vapaaehtoisesti maksaa päästönsä pois.
-Meillä on tällä hetkellä rakenteilla tämmöinen päästökauppamalli. Jossa laskuriin perustuen lomamatkan hiilidioksidipäästöt voidaan laskea ja sitten tehdä kompensointimaksu joko vaihtoehtoisien energiamuotojen sijoittamalla tai sitten kansainväliseen päästökauppaan sijoittamalla.
Jos matkustaa lentokoneella, aiheuttaa ilmakehään päästöjä, miten siitä rahalla selviää?
- No siitä selviää tietenkin tän kansainvälisen päästökaupan logiikan mukaan, elikkä joko sijoittamalla vaihtoehtoisten energiamuotojen tuottamiseen, jolla pystytään jossain muualla vähentämään päästöjä tai sitten ostamalla päästöoikeuksia kansainvälisestä päästökaupasta.
Mihin nämä rahat menevät?
- Meillä on kaksi periaatteellista linjaa, jota kautta voidaan tämä kompensointi suorittaa. Toinen on sijoittaminen vaihtoehtoisten energiamuotojen kehittämiseen, sekä kansainvälisen teknologiapankin kautta, että myöskin kehitysmaihin sijoittamalla. Ja toinen on suora päästökauppamalli, joka on ehkä yksittäisen kuluttajan kannalta aika abstrakti – miten niin päästöjä voi ostaa jostain. Mutta me pyrimme tekemään sen niin läpinäkyväksi, että sekin olisi ymmärrettävää.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi viikon Espanjan-lomasta maksetaan noin 15 euroa ekstraa Aurinkomatkoille, ja tämä summa käytetään ilmastonmuutosta ehkäiseviin toimiin.
Linkkejä päästölaskureihin
www.lentomaksu.fi
www.atmosfair.de