Hyppää pääsisältöön

Aeron uusi Convair 440 Metropolitan -kone

Suomalainen Aero hankki ensimmäisenä Euroopassa Convairin kehittyneen reittilentokonemallin Metropolitanin. Koneen tyylikkääseen väritykseen ja sisustukseen oli kiinnitetty erityistä huomiota.

Convair 440 Metropolitan poikkesi edeltäjistään siinä, että nyt ulkokatto oli maalattu valkoiseksi. Myös sisäkatto oli valkea, sisäseinät helmenharmaat ja istuimet luumunpunaiset. Värien kehuttiin sointuvan erinomaisesti toisiinsa.

Helsingin yläpuolella tehdyllä esittelylennolla oli mukana liuta lehtimiehiä ja filmaajia sekä tietenkin myös Aeron pääjohtaja kenraali Leonard Grandell ja tiedotussihteeri Virkki.

Konetta ohjasi lentokapteeni Olavi Siirilä lentoperämies Kimmo Haaramon kanssa. Convair 440 Metropolitanin ohjaamo oli vuonna 1956 uudenaikaisin, mitä samantyyppisiin liikennelentokoneisiin oli suunniteltu. Convairissa oli nykyaikainen runkorakenne, moottorit ja myös paineistettu matkustamo. Uuden koneen nopeus oli 400 kilometriä tunnissa.

Aero oli alkanut käyttää markkinoinnissaan nimeä Finnair jo keväällä 1953. Yhtiön viralliseksi nimeksi se tuli kesällä 1968.

Vuonna 2008 suomalaisilla oli jälleen mahdollisuus aistia samaa henkeä, kun Finnair teki retrotyylisellä Airbus A319 Silver Bird -koneellaan 61 lentoa eri puolille Eurooppaa.

Convair Metropolitanin mukaan sisustetun koneen lisäksi elämyksen takasivat 1950-luvun tyyliin tehtävät lähtöselvitys ja turvatarkastus.

Teksti: Elina Yli-Ojanperä ja Petra Himberg

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto