Hyppää pääsisältöön

DJ Beaver muistelee

Tapani Ripatti aloitti levyjen pyörittämisen 1960-luvun lopulla. "Diskokulttuuri edisti suvaitsevaisuutta ja oli demokraattisempaa kuin rock", hän sanoo vuonna 2007.

Tietolaatikko

Lahtelainen Tapani Ripatti tuli valtakunnallisesti tunnetuksi Ylen Nuorten radion ja Rockradion toimittajana. Hän on vetänyt mm. discomusiikin teemaohjelmaa Ocsid.
Ripatti kuuluu suomalaisten tiskijukkien DJ Hall of Fameen.

1970-luvun diskoissa soitettiin niin James Brownia kuin Irwiniä. Varsinainen "diskomusiikki" tuli Suomeen vuosikymmenen puolivälin jälkeen, kun tanssinopettaja Åke Blomqvist tutustutti oppilaansa Boney M:n tuotantoon.

Saturday Night Fever -elokuva ei tuonut diskomusiikkiin mitään uutta, mutta se nosti hyljeksityn diskokulttuurin ulos komerosta.

Diskomusiikkia arvosteltiin "koneiden" käytöstä, mutta Ripatista asiassa ei ole mitään ongelmaa: vispilän ja hevosenkin ovat korvanneet monitoimikone ja auto.

Diskot tarjosivat halvalla maailman parasta musiikkia. Diskokulttuuriin ei kuulunut samanlainen esiintyjien vahtaaminen ja palvonta kuin esimerkiksi rockiin.

Disko on vaikuttanut oleellisesti rapin, teknon, housen, dancen ym. kehitykseen ja nousuun. Se auttoi myös gay-kulttuurin esiinmarssissa ja edisti rodullista tasa-arvoa MTV-musiikkikanavalla.

Kotimaisen diskon vaiheista Ripatilla on paljon kiintoisia anekdootteja. Heinolan maalaiskuntaan syntyi yksi Suomen tiukimmista tanssipaikoista, kun lentoemännät alkoivat kuskata tiskijukille uusimpia funk-levyjä rapakon takaa.

Teksti: Jukka Lindfors

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto