Hyppää pääsisältöön

Joutukaa sielut

"Shokkifilmi", "Liikenneshokki", "Musta ja verenpunainen protesti" julistivat lehtiotsikot keväällä 1966. Reino Paasilinnan ohjaama dokumentti tarttui lujasti ja säälimättömästi holtittomaan tieliikennekulttuuriin.

Nimiin Reino Paasilinna ja Hannu Karpo kiteytyy paljon suomalaisen television alkuaikojen historiaa. Paasilinnaa ja Karpoa kehuttiin ja haukuttiin. Heidän dokumenttinsa ja reportaasinsa huomattiin. Niillä oli vaikutusta.

Joutukaa sielut ja sen vuotta myöhemmin valmistunut jatko-osa On aikamme kallis käsittelivät molemmat liikennettä.

"Vaikka liikennettä ei ollut kovin paljon, oli se turmiollista", muistelee Reino Paasilinna nyt. Tuolloin liikenteessä kuoli yli tuhat ihmistä vuodessa. "Päätimme, että jotakin on tehtävä ja sillä tavalla, että ihmiset uskovat, mistä on kysymys".

Yleinen kattonopeus tuli Suomeen lukuisten kokeilujen kautta. 1960-luvulla oli neljä nopeusrajoituskokeilua, vuonna 1973 aloitettiin kolmen vuoden nopeusrajoituskokeilu ja vuonna 1978 tehtiin ensimmäinen lopulliseksi tarkoitettu yleisten teiden nopeusrajoituksia koskeva päätös. 1970-luvun alussa astui voimaan turvavyöpakko.

Liikennekuolemia on tällä hetkellä runsaat 300 vuodessa.

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto