Hyppää pääsisältöön

Varhainen rock kääntyi suomeksi iskelmän muottiin

Viisikymmenluvulla tehtiin monista varhaisen rock and rollin ja rhythm and bluesin helmistä käännösversioita, joita tulkitsivat mm. Kipparikvartetti, Olavi Virta, Harmony Sisters ja muut aikuisten suosikit. Asianosaisilta ei edellytetty erityisempää rockhenkisyyttä.

Rock- ja r&b-hittien suomenkieliset sovellutukset perustuivat yleensä amerikkalaisten poplaulajien iskelmällisiin cover-mukaelmiin. Useimmiten tuloksena oli tavanomaisen kuuloista jazzahtavaa iskelmää, mikä lienee ollut tarkoituskin. Tutkijat Pekka Jalkanen ja Vesa Kurkela arvelevat kirjassaan Suomen musiikin historia: Populaarimusiikki (WSOY 2005), että kyse oli sovittajien ja studiomuusikkojen pyrkimyksestä integroida yksioikoisilta ja oudoilta tuntuvat teokset osaksi tanssimusiikin valtavirtaa.

Bill Haleyn Rock Around the Clockista ja The Plattersin Great Pretenderista tehtiin kummastakin useita suomenkielisiä versioita. Haleyn hitin kimppuun ehti ensimmäisenä Göran Ödner.

Plattersin rauhallisista ja melodisista hiteistä poimittiin meikäläisille artisteille useita muitakin levytyskappaleita, ainakin Sinä vain (Only You), Sydämeni toivomus (My Prayer) ja Kun hämärtää (Twilight Time).

Monet sävelmät lienevät nousseet suomalaistuottajien tietoisuuteen etenkin Georgia Gibbsin ja The Fontane Sistersin suosittuina tulkintoina. Gibbs levytti coverversiot esimerkiksi kappaleista Tweedle Dee ja Silent Lips, Fontanen siskokset puolestaan mm. Hearts of Stonesta ja rockabillylaulaja Boyd Bennettin Seventeenistä. Näistä kaikista julkaistiin myös suomalaiset toisinnot.

Doo woppia ja suomirockia

Kipparikvartetin Ko Ko Mo tarjoaa harvinaisen esimerkin suomalaisesta doo wop -laulannasta. Doo wop -yhtyeiden repertuaarista ovat peräisin myös Jos kylmä oot (Hearts of Stone), Sua kaipaan (Sincerely) ja joitakin vuosia myöhemmät Sininen kuu (Blue Moon) ja Charlie Brown. Viimemainittu lienee ensimmäinen suomeksi käännetty näyte lauluntekijäkaksikko Jerry Leiberin ja Mike Stollerin mittavasta rocktuotannosta.

Vuoden 1957 alussa Suomessa alettiin julkaista kotoperäistäkin rock and roll -tuotantoa. Onni Gideonin Hawaiian rock ja Erkki Ertaman Finnrock olivat lajinsa ensimmäisiä, vaikka rockharrastajien sijasta asialla olivatkin edelleen varttuneet tanssimuusikot.

Finnrockin kaltaista swingvaikutteista "jazzrockia" edustaa niin ikään vuonna 1957 ilmestynyt Rollin' And Rockin', josta vastasivat kosmopoliittinen laulaja Yvonne Carré ja Erik Lindströmin orkesteri. Säveltäjäksi on merkitty salaperäinen "Virtuoso". Onni Gideonin kynä tuotti vielä toisenkin rock-kappaleen, kun hulavannevillitys vuonna 1959 vaati hänenkin panostaan.

Yllättäviä rockelementtejä

Olavi Virran laulama Rock and roll valssi on varmaankin ensimmäinen Suomessa levytetty laulu, jonka nimessä mainitaan sana "rock". Otsikostaan huolimatta tällä käännösiskelmällä ei ole juuri mitään tekemistä rock and rollin kanssa, se vain luottaa uuden muotitermin vetovoimaan.

Huomattavasti rock- tai rhythm and blues -henkisempää soitantaa sen sijaan kuultiin Lukitussa ovessa, jonka Virta vuonna 1957 levytti ruotsalaiselle orkesteritaustalle. Gösta Theseliuksen sovitus ylittää bluespitoisuudessa reilusti amerikkalaisen alkuperäisversion.

Eräistä muistakin ajankohdan iskelmälevytyksistä löytyy yllättävästi rock- tai r&b-aineksia. Jaakko Salon sovittamassa Kun kukkii puiston puu -kappaleessa ovat paikallaan varhaisen rock and rollin keskeiset elementit: räkäinen saksofoni, doo wop -tyylinen taustakuoro ja triolipohjainen komppi.

Matti Heinivahon ja Olli Hämeen yhtyeen Vuoren taa -numerosta ovat vielä tunnistettavissa alkuperäisesityksen r&b-tunnelmat. Laila Kinnusen laulaman Cow-Cow-Boogien kitarasoolossa voi kuulla selviä rockvaikutteita.

Viisikymmenluvun lopulla yhä useammat rocksävelmät näyttävät välittyneen Suomeen alkuperäislähteistä. Eino Virtasen Buona sera noudattelee idealtaan Louis Priman esitystä samasta aiheesta. Priman tuotannon parissa jatkoivat Matti Heinivaho Oi Mariella vuonna 1959 ja sen jälkeen Virtanen itse Cucuzzalla.

Moninkertaisen SM-iskelmävoittajan Kalevi Taurun esitys Rakkauteen tarvitaan kaksi lienee ensimmäinen Elvis Presleyn originaalilevytyksistä tehty suomennos, vaikkakin se musiikillisesti edustaa rockabillyn sijasta edelleen totuttua jazziskelmää.

Jäyhä Pärre Förars sai tulkittavikseen ilmeisesti ensimmäiset suomalaiset coverversiot The Everly Brothersin (Bye Bye Love) ja Fats Dominon (I Want to Walk You Home) hiteistä. Bye Bye Lovessa hän korvaa Everlyjen toisen veljesäänen laulamalla duettoa itsensä kanssa. Rick Nelsonin Travelin' Manista teki tyylikkään levytyksen Neloset-yhtye solistinaan nuori Jukka Kuoppamäki.

Irtonaisinta menoa ennen varsinaisten rocklaulajien aikakautta tarjosi kuitenkin Brita Koivusen Jambalaya-versio, jonka tekstissäkin alkuperäisen suomennoksen "raisu rumba" oli korvattu "rock and rollilla". Toinen menevä numero oli Kai Lindin tulkitsema Billy Boy, jonka Ossi Malinen sovitti rullaavaksi swingrockiksi tai jump bluesiksi. Sen sanoissakin heitetään lannetta "aivan kuin Elvis".

Tietolaatikko

Ko ko mo. Säv. Forest Wilson – Jake Porter – Eunice Levy, sov. George de Godzinsky, suom. san. Olaus (=Olavi Linnus). Es. Kipparikvartetti, ork. johto George de Godzinsky. Triola 1955. Alkuperäislevytys: Gene & Eunice. Cover-versiot: The Charms, The Crew-Cuts.
Tiidli-dii (Tweedle dee). Säv. Winfield Scott, sov. George de Godzinsky, suom. san. Saukki. Es. Harmony Sisters ja Triola-orkesteri. Triola 1955. Alkuperäislevytys: LaVern Baker. Cover-versio: Georgia Gibbs.
Jos kylmä oot (Hearts of Stone). Säv. Rudy Jackson, sov. George de Godzinsky, suom. san. Olaus (=Olavi Linnus). Es. Harmony Sisters ja Triola-orkesteri. Triola 1955. Alkuperäislevytys: The Jewels. Cover-versiot: The Charms, The Fontaine Sisters.
Tunnista toiseen (Rock Around the Clock). Säv. Jimmy DeKnight - Max Freeman, sov. Matti Viljanen, suom. san. Saukki. Decca 1955. Alkuperäislevytys: Bill Haley and his Comets.
Sua kaipaan (Sincerely). Säv. Harvey Fuqua – Alan Freed, sov. Harry Bergström, suom. san. Erkki Ainamo. Es. Kalevi Korpi ja Odeon-orkesteri. Odeon 1955. Alkuperäislevytys: The Moonglows. Cover-versio: The McGuire Sisters.
Rock and roll valssi (Rock and Roll Waltz). Säv. ja san. Shorty Allen – Roy Alfred, sov. Sören Ahrnot, suom. tuntematon. Es. Olavi Virta ja Malte Johnsonin orkesteri. Triola 1956. Alkuperäislevytys: Kay Starr.
Pilviin rakentaja (The Great Pretender). Säv. Buck Ram, suom. san. Saukki. Es. Raya Avellan ja Triola-orkesteri. Triola 1956. Alkuperäislevytys: The Platters.
Hawaiian Rock. Säv. Onni Gideon. Es. Onni Gideon yhtyeineen. Scandia 1956.
Seitsemäntoista (Seventeen). Säv. ja san. John F. Young – Boyd Bennett – Chuck Gorman, suom. san. Jukka Terä. Es. Leila Sjöström ja Erik Lindströmin sekstetti. Star 1956. Alkuperäislevytys: Boyd Bennett. Cover-versio: The Fontaine Sisters.
Finnrock. Säv. ja san. Erkki Ertama. Es. The Finnrollers. Columbia 1957.

Lue lisää:

Herbert Katz ja Onni Gideon esittävät musiikkiparodiaa Mustat silmät peruukeissa ja frakeissa.

Rokkenrolli meni 1950-luvulla ihan pelleilyksi

Rock and rollia pidettiin 1950-luvun Suomessa aluksi ohimenevänä hullutteluna. Vanhemmat muusikot naureskelivat amatöörimäisille lanteenvatkaajille, ja arvioivat uuden ilmiön "neliskulmaiseksi" musiikiksi kunnon jazzin rinnalla.

Lue lisää:

Edison-elokuvateatterin mainos filmistä Rock Around the Clock Helsingin Sanomissa (kuva väritetty)).

Bill Haleyn pelättiin villitsevän Erottajalla 1956

Rocktähti Bill Haleyn tähdittämän Rock Around the Clock -elokuvan ensi-ilta 28. syyskuuta 1956 oli ensimmäinen merkittävä rocktapaus Suomessa. Maailmalla filmi oli saanut aikaan mellakoita, mutta helsinkiläisessä Edison-teatterissa ei nähty "edes tanssitaudin oireita". Nuorten ikkunasta -ohjelmasarjan ensimmäisessä lähetyksessä tarkasteltiin kuitenkin huolestuneesti "nuoria villitsevää rock and roll -ilmiötä".

Lue lisää:

Sirkka Suojoki Suomen Elvis Presley -kilpailussa Helsingin työväentalolla.

Suomen Elviksen tittelistä saivat kisata naisetkin

Elviksen innoittamassa rock’n’roll-laulukilpailussa Helsingin Työväentalolla keväällä 1957 haettiin ”Suomen Elvis Presley -tyyppiä”.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto