Hyppää pääsisältöön

Vaasan supermarket

Amerikkalainen supermarket rantautui Suomeen 1960-luvun loppupuolella. Vaasalainen kaupanjohtaja uskoi vahvasti uuden kauppamuodon kehitykseen.

Supermarketin toimintaidea on, että kaupat viedään pois taajamien keskustoista, jolloin vuokrakulut pienenevät.

Supermarket-kehityksen yhteydessä Suomessa alkoi myös kauppakeskusbuumi, joka on jatkanut kasvuaan vielä 2000-luvullakin.

Suurten kauppakeskittymien syntyminen on herättänyt kritiikkiä, sillä ne ovat vieneet toimintaedellytykset monilta pieniltä kaupoilta, mm. kyläkaupoilta.

Samalla suuriin keskuksiin ajaminen ja suurien määrien ostaminen vaativat yksityisautoilun lisäämistä, mikä on ympäristöä uhkaava tekijä.

Teksti: Paavo Rytsä

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto