Hyppää pääsisältöön

Hävittäjälentäjien on hallittava huikeat syöksyt ja silmukat

Huikeat syöksyt ja silmukat on hallittava viimeistä piirtoa myöten, jos mielii hävittäjälentäjäksi. Ennen kuin hävittäjän ohjaamoon voi huoletta istahtaa on läpäistävä tiukat valintakokeet ja monipuolinen koulutus.

Ensin on opittava aerodynamiikan salat ja lentokaluston tekniikka. Simulaattorissa tapahtuvan harjoittelun jälkeen on vuorossa ensimmäinen oikea lento.

Vuonna 1962 valmistuneessa kaksiosaisessa filmissä Äänivallia kohti esitellään lentäjien koulutusta ja tuon ajan uusinta lentokalustoa. Kauhavan lentosotakoulun toiminnasta kertovat hienot ohjelmat selostaa legendaarinen selostaja ja äänikuvien luoja Martti Silvennoinen.

Ruotsalaisella Saab Safir -harjoituskoneella lennetään ensimmäiset yksinlennot. Fougat, Gnatit ja Vampiret olivat 1960-luvun hienointa lentokalustoa.

Ranskalaisia Fouga Magister -hävittäjiä ostettiin ja valmistettiin lisenssillä 80 kappaletta. Ensimmäiset koneet saatiin Suomeen vuonna 1958, ja 30 vuoden ajan niillä koulutettiin hävittäjälentäjiksi kaikki ilmavoimien lentoupseerit ja ohjaajat.

Nykyisin alkeiskoneena on Vinka, jonka jälkeen on mahdollisuus päästä lentämään Hawkeilla ja Horneteilla.

Teksti: Reijo Perälä

Lentäjät valmiina ensimmäiselle lennolle.
Valmiina ensimmäiselle lennolle. Lentäjät valmiina ensimmäiselle lennolle. Kuva: Yle Elävä arkisto, kuvanauha lentäminen
lentäjämerkki
Lentäjämerkki on komea tunnus. lentäjämerkki Kuva: Yle Elävä arkisto, kuvanauha lentäminen
Valmiina lähtöön
Valmiina lähtöön. Valmiina lähtöön Kuva: Yle Elävä arkisto, kuvanauha lentäminen

Äänivallia kohti

Ohjelma: Äänivallia kohti, osat 1 ja 2
Tuotanto: Suomen Filmiteollisuus 1962
Suunnittelu ja ohjaus: Kalle Peronkoski
Selostus: Martti Silvennoinen

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto