Hyppää pääsisältöön

Kain Tapper – kuvanveistomme uudistaja

Kain Tapper on yksi merkittävimpiä ja kansainvälisesti tunnetuimpia kuvanveistäjiämme. 1960-luvun taiteen oppositiomiehestä tuli suomalaisen minimalistisen taiteen suunnannäyttäjä.

Kain Tapper (1930-2004) loi muotokielen, jossa suomalainen luonnontunne löysi uudenlaisen ilmaisun. Materiaalina hän käytti puuta ja kiveä. Olennaista teoksissa on muoto, pinnan struktuuri, patina ja viiva.

Tapperin tuotanto sai aikaan voimakasta väittelyä informalismin alkuaikoina. Alttarireliefi Golgatan kallio Oriveden kirkolle kohahdutti vuonna 1961. Seuraavana vuonna valmistunut abstrakti puuveistos Surumarssi nostatti kiivaan keskustelun ”Onko kanto taidetta?”

Suomalaisen käsityöläistradition ja kansainvälisen minimalismin yhdistävälle ilmaisulle löytyi myös ymmärtäjiä: Tapperin Surumarssi valittiin edustamaan Suomea Venetsian biennaleen vuonna 1962.

1980-luvulla Tapperin tuotanto sai uusia piirteitä vanhoista kulttuureista, etruskitaiteesta ja egyptiläisten hauta-arkkitehtuurista.

Tapperin uraan sisältyi kymmeniä yksityisnäyttelyjä vuodesta 1958 alkaen. Lisäksi hän osallistui yli 130 näyttelyyn kotimaassa ja ulkomailla. Tapper teki myös lukuisia julkisia veistoksia.

Kain Tapperille myönnettiin professorin arvonimi vuonna 1990 ja akateemikon arvonimi 1996. Hänen teoksiaan on Suomen keskeisissä taidemuseoissa ja kokoelmissa.

Elävän arkiston ohjelmissa modernin kuvanveistomme keskeinen uudistaja tavataan ateljeessaan Lemmenjoki -reliefiä työstämässä vuonna 1971, lapsuudenmaisemissaan Saarijärvellä 1981, näyttelyssä Galerie Artekissa 1986 ja kodissaan Lallukassa Helsingissä vuonna 1997.

Teksti: Rita Landström

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto