Yrityksillä on käytössä eri tavoin toimivia ja erihintaisia asiointinumeroita. Yksi puhelu saattaa maksaa eurokaupalla. Joskus puhelun hinnan näkee vasta puhelinlaskusta.
Lisämaksulliset palvelunumerot
0100-, 0200- ja 0600-alkuisia puhelinnumeroita kutsutaan lisämaksullisiksi palvelunumeroiksi. Kun tällaiseen numeroon soittaa, jonottamisen aikana peritään tavallista paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksua. Kun asiakaspalvelija sitten vastaa puheluun, normaalimaksut jatkuvat, mutta lisäksi laskutetaan palvelumaksu. Se voidaan periä yhtenä könttäsummana per puhelu tai korotettuna minuuttitaksana.
Kuvitteellisena esimerkkinä on 10 minuutin puhelu laivayhtiö Tallinkille: ensin 5 minuuttia jonotusta ja sitten 5 minuuttia varsinaista asiointia. Viiden minuutin jonotus maksaa lankapuhelimesta 18 senttiä ja matkapuhelimesta 35 senttiä. Kun virkailija vastaa, perusmaksut jatkuvat, mutta lisäksi lankeaa könttäsummana palvelumaksua 1,64 euroa. 10 minuutin puhelu Tallinkille maksaisi lankapuhelimessa 1,88 euroa ja matkapuhelimessa 2,33 euroa.
Puhelu Tallinkille
jonotus 5 min | asiointi 5 min | koko puhelu | |
lankapuhelin | 0,18 € | 1,70 € | 1,88 € |
kännykkä | 0,35 € | 1,99€ | 2,33 € |
Palvelumaksu voi juosta asioinnin aikana myös minuuttipohjalta. Esimerkiksi Lippupalvelun minuuttiveloitteisessa numerossa jonottaminen on tavallisen puhelun hintaista. Mutta kun virkailija vastaa, puhelusta alkaa normaalitaksan lisäksi juosta 1,83 euron minuuttihinta.
Jos tosiaan kävisi niin, että Lippupalveluun joutuisi jonottamaan 5 minuuttia ja asiointikin kestäisi 5 minuuttia, koko puhelu maksaisi lankapuhelista 9,39 euroa ja matkapuhelimesta 9,84 euroa.
Puhelu Lippupalveluun
jonotus 5 min | asiointi 5 min | koko puhelu | |
lankapuhelin | 0,18 € | 9,21 € | 9,39 € |
kännykkä | 0,35 € | 9,5€ | 9,84 € |
Lyhytkin puhelu voi olla kallis. Helsingin taksikeskus tarjoaa asiakkailleen ilmaisen jonotuksen palvelunumeroonsa. Mutta kun puheluun vastataan, alkaa pyöriä erikoishinta. Jos tilauskeskuksen kanssa asioiminen kestää vaikkapa 30 sekuntia, taksitilauksen hinnaksi tulee lankapuhelimesta 1,52 euroa ja matkapuhelimesta 1,42 euroa.
Puhelu Helsingin taksikeskukseen
jonotus | asiointi 30 s | koko puhelu | |
lankapuhelin | 0 € | 1,52 € | 1,52 € |
kännykkä | 0 € | 1,42 € | 1,42 € |
Puhelujen hinnat vaihtelevat vähän sen mukaan, minkä operaattorin liittymästä soittaja soittaa. Erot eivät kuitenkaan ole suuria. Näissä esimerkeissä on käytetty Elisan puheluhintoja.
Palvelunumeroista yritys saa rahaa
Operaattorit saavat 0100-, 0200- ja 0600-palvelunumeroista suoraan tavallisen puhelumaksun osuuden. Lisäksi yritykset maksanevat operaattoreille lisähintaa palvelun järjestämisestä. Puheluun kuuluvan palvelumaksun suuruudesta päättää kuitenkin yritys itse. Yritys myös saa suurimman osan palvelumaksusta itselleen. Mitään hintakattoa palvelumaksulla ei ole; yritys voi kerätä puheluilla niin paljon rahaa kuin haluaa.
Lisämaksullisten palvelunumeroiden hyvä puoli on se, että niiden hinta täytyy olla näkyvissä joka paikassa, missä itse numeroakin mainostetaan. Hinta kirjataan siis puhelinnumeron rinnalle yrityksen nettisivuille, mainoksiin ja puhelinluetteloon.
Puhelun alussa hintaa ei sen sijaan tarvitse kertoa. Alan sisäinen suositus on, että jos puhelu on hyvin kallis - yli 2 euroa minuutilta - hinta kerrottaisiin myös puhelun alussa. Mitään pakkoa tähän ei kuitenkaan ole.
Ilmainen palvelunumero
Joillakin yrityksillä on käytössä 0800-alkuinen palvelunumero. Se on ainoa soittajalle ilmainen numero. Palvelunumerona se toimii aivan yhtä hyvin kuin muutkin numerot, mutta on tietysti yritykselle kalliimpi. Siksi kovin moni yritys ei ole sitä valinnut.
Valtakunnalliset yritysnumerot
Monet yritykset käyttävät asiakaspalvelunumeroina myös valtakunnallisia yritysnumeroita. Ne tunnistaa 010-, 020- ja 030-alusta. Kuluttajaviraston mukaan näidenkin numeroiden hinta pitäisi ilmoittaa yritysten nettisivuilla ja ilmoituksissa. Juuri näiden numeroiden yhteydessä hintatieto jää usein yrityksiltä kertomatta. silloin puhelun hinnan näkee vasta puhelinlaskusta.
Näihin numeroihin soitetuista puheluista rahat saa puhelinoperaattori. Yritysnumerot ovat suosittuja, koska yritykset ostavat puhelut pakettiratkaisuna operaattoreilta. Kun operaattori saa periä hinnan asiakkailta tulevista puheluista, yritys saa omat puhelunsa halvemmalla.
Yritysnumeroihin soittamisesta laskutetaan minuuttipohjalta. Jonottaminen maksaa suunnilleen saman kuin asiointi, ja erityisesti matkapuhelimesta soittaminen on kallista.
Jos Helsingin Energialle pitäisi soittaa 10 minuutin asiointipuhelu, lankaliittymässä ei olisi hädän päivää. 5 minuutin jonotus maksaisi 16 senttiä ja itse asiointi vain 7 senttiä. Matkapuhelimesta soittaminen on toinen juttu: jonottamiselle tulisi hintaa 1,46 euroa ja asioinnille saman verran. Kymmenen minuutin puhelu kännykästä kasvattaisi puhelinlaskua 2,91 eurolla.
Puhelu Helsingin Energialle
jonotus 5min | asiointi 5 min | koko puhelu | |
lankapuhelin | 0,16 € | 0,07 € | 0,23 € |
kännykkä | 1,46 € | 1,46 € | 2,91 € |
Yritysnumerot halpenevat
Viranomaisten painostuksesta operaattorit joutuvat tulevaisuudessa alentamaan yritysnumeroiden hintoja. Alennusten pitäisi tulla voimaan ensi vuonna. Niiden suuruutta operaattorit eivät vielä ole suostuneet paljastamaan.
Jo nyt yritysten valittavana olisi kuitenkin myös normaalihintainen yritysnumero. Useat viranomaiset, muun muassa Kela ja verottaja, käyttävät 010-alkuista numeroa, johon voi soittaa samalla hinnalla ympäri maata ja joka maksaa vain tavallisen puhelumaksun verran. Mikä tahansa yksityinenkin yritys voisi ottaa käyttöön tällaisen numeron.
Yritys määrää palvelun hinnan
Yritys voi siis vapaasti valita, minkä hintaisen palvelunumeron se haluaa asiakkailleen tarjota. Valittavana on numeroita täysin maksuttomista normaalihintaisiin ja hyvin kalliisiin numeroihin.
Parasta asiakaspalvelua olisi luonnollisesti maksuton puhelinnumero. Yritykset tietysti perisivät kustannukset lopulta asiakkaalta tuotteiden hinnoissa. Toisaalta useamman kymmenen euron sähkölaskussa muutaman euron puhelinlisä tuskin tuntuisi niin pahalta kuin erikseen maksettuna. Ja loppuisipahan tuo numeroiden sekamelska!
Virpi Väisänen / TV1 Kuningaskuluttaja