Hyppää pääsisältöön

Lääkemarkkinoiden kultamuna

Simo Sipola – Useiden paljon myytyjen alkuperäislääkkeiden patentit ovat lähivuosina umpeutumassa. Tämä tarkoittaa sitä, että lääkevalmistajien tulot romahtavat. Lääkefirmat tarvitsevat siis uutta kassavirtaa, ja moni on asettanut toivonsa rokotteisiin. Eikä syyttä. Markkinoille on tullut tai sinne on tulossa lähivuosina useita lupaavia rokotteita.
 
Rokotteiden kirjo on suuri: niillä yritetään muun muassa ehkäistä diabetesta, korkeaa verenpainetta, Alzheimerin tautia, ruoka-allergioita sekä vieroittautua nikotiinista ja kokaiinista – ja niin edelleen. Kaikkiaan yli 250 rokotteen arvioidaan olevan tulossa markkinoille vuoteen 2015 mennessä. Yksi suurimmista tutkimuspanostuksista liittyy syöpärokotteisiin.
 
Tutkimuksen viime vaiheissa on lähes sata rokotetta, joilla joko yritetään ehkäistä tai hoitaa erilaisia syöpiä.
 
Yksi näistä on papilloomavirus- eli HPV-rokote. Sillä pyritään ehkäisemään kohdunkaulan syöpää, ennen kaikkea sitä aiheuttavia virustartuntoja.
Papilloomavirusrokote on ensimmäinen rokote lajissaan, mikä tekee siitä erityisen mielenkiintoisen. Siksi HPV-rokotteeseen kohdistuu valtavat odotukset. Siitä odotetaan rokotemarkkinoiden seuraavaa jättimenestystä, ns. block-busteria.
 
HPV-rokotetta tekee kaksi lääkejättiä, Sanofi Pasteur MSD ja GlaxoSmithKline eli GSK. Edellinen on kahden lääketeollisuuden suuryrityksen, Sanofi Aventiksen ja MSD:n (eli Merck & co:n) yhteisyritys. GSK puolestaan kuuluu liikevaihdoltaan maailman suurimpiin lääkefirmoihin. Molemmilla firmoilla on siis, millä mällätä, paitsi tutkimuksessa ja tuotekehittelyssä, myös markkinoinnissa.
 
Ongelmana on lääkevalmistajien näkökulmasta se, että reseptilääkkeitä ja rokotteita ei saa useissa EU-maissa mainostaa kuluttajille. Siksi firmojen on kerrottava tuotteistaan kiertoteitse.
 
Yksi tavanomainen tapa on esitellä sairaus ja kertoa, että meillä on tarjolla siihen hoitoa. Näin potilas oppii pyytämään – tai suorastaan vaatimaan – lääkäriltä kyseistä hoitoa, kuten Kelan terveystutkimuksen päällikkö Timo Klaukka MOT:ssa sanoi.
 
Esittelin ohjelmassa muutaman keinon tarjota kuluttajalle tätä sairaudentuntoa. Keinojen kirjo on kuitenkin ohjelmassa nähtyä laajempi.
Esimerkiksi yhteistyö potilas- tai muiden järjestöjen kanssa on yleistä. Sanofi Pasteur MSD oli ehdottanut tällaista yhteistyötä Naisasialiitto Unionille. Tarkoitus oli järjestää keskustelutilaisuus Unionin tiloissa ja ehkä muotoilla yhteinen kannanotto papilloomavirusrokotteen puolesta. Unioni kuitenkin kieltäytyi yhteistyöstä.
 
Sanofi Pasteur MSD tiedotti syyskuussa, että se haluaa yhdessä vaatemerkki Roxyn kanssa jakaa tietoa kohdunkaulan syövän ehkäisystä. Tarkoituksena oli jakaa Roxyn myymälöissä esitteitä, jotka kertovat syövästä ja papilloomaviruksesta – sekä tietysti kertoa mahdollisuudesta ottaa HPV-rokote. Suomessa yhteistyö ei ole vielä alkanut.
 
Tavoite on varmasti hyvä, mutta mitä pitäisi ajatella keinoista, jolla siihen pyritään?
 
Sanofi Pasteur MSD:n emoyhtiö Merck & co. on myynyt papilloomavirusrokotettaan sadoilla miljoonilla euroilla, vaikka rokote on ollut markkinoilla vasta vuoden. Se on vasta alkua. Rokote on myynnissä jo yli 80 maassa.
 
On monta hyvää syytä olettaa, että useiden maiden terveysviranomaiset suosittelevat lähivuosina HPV-rokotteen antamista varhaisnuorille. Toivottavasti ei kuitenkaan kaikkialla mennä Amerikan-malliin. Yhdysvalloissa muutamat osavaltiot ovat määränneet papilloomavirusrokotuksen pakolliseksi 11 – 13-vuotiaille tytöille.