Lasikuituisen purjelentokoneen läpimurto alkoi 1960-luvulla, kun se alkoi sivuuttaa kangas, vaneri- ja metallirakenteiset koneet.
Purjekone hyödyntää lennossaan nousevia ilmavirtauksia. Taitava lentäjä voi löytää lennollaan useita suopeita virtauksia, ja lento voi kestää pitkäänkin.
Kone hinataan ilmaan yleensä moottorilentokoneen avulla, mutta nk. liitokoneita on perinteisesti nostettu lentoon myös mm. vuoren rinteiltä.
Artikkelin videossa haastatellun purjelentäjän Pertti Somerojan mukaan Suomessa kehitetty lasikuitukone oli edelläkävijä maailmassa.
Somerojan mukaan vapaasti muotoiltava laminaatti tuo koneeseen entistä paremmat aerodynaamiset ominaisuudet ja koneista saadaan myös mm. vanerikoneita turvallisempia.
Teksti: Paavo Rytsä