Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Laki suojaa huonosti tavarantoimitusten viivästymisiltä

Tavaroiden viivästyminen aiheuttaa pahimmillaan asiakkaalle kuluja, mutta useimmiten mielipahaa.

Eniten myöhästymisiä tapahtuu huonekalu-, keittiökaluste- ja kodinkonekaupassa. Kuluttaja on kuitenkin nykylain perusteella lähes hampaaton odottaessaan maksamaansa tavaraa, esimerkiksi sohvaa.

kamera(copyright YLE/videokuvaa)Ostosparatiisiin on helppo rynnätä ja osoittaa tuon minä haluan. Ostospäätös ja tuotteen maksu eivät kuitenkaan takaa esimerkiksi heti lököttelyä omalla sohvalla. Näin kävi hollolalaiselle Katja Nokkaselle, joka osti sohvan Askosta.

- Erheellisesti luulin, että kauppaan mennään ja sohva maksetaan ja sohva mukaan saadaan, Katja kertoo.

Laskua maksaessa kerrotaan harvoin, että matkaan voi tulla mutkia. Ja jos tavara sitten viipyy, niin myyjä ei välttämättä ota yhteyttä asiakkaaseen.

- Viikon päästä kun sohvaa ei kuulunut ja siitä vielä seuraavaan toimituspäivään odottaessa ei vieläkään kuulunut, niin silloin otin yhteyttä uudestaan, että missähän tällainen pieni huomaamaton sohva saattaa sijaita. Tässä vaiheessa paljastui, että valitettavasti oli myyty varaston yli, eli sohvia ei ollutkaan varastossa, vaan niitä piti valmistaa sen mukaisesti mitä oli ehditty jo myymään, Katja selostaa.

Päivät kuluivat ja Katja kyseli sohvan perään useaan kertaan.

- Kun myyjä ilmoitti, että hän ei voi tässä sinulle sohvaksi ruveta, niin minä sanoin että ethän voi tietää kun et ole yrittänyt, että herra on hyvä ja tulee kuuden jälkeen, olen kyllä odottamassa, Katja naurahtaa.

Katja olisi halunnut saada kotinsa kuntoon. Luvatun päivän sijasta sohvaa piti kuitenkin odottaa kolme viikkoa.

- On tottunut siihen kun jonkun mieleisen asian löytää niin sen ostaa ja vie sen kotiin ja siitä pääsee heti nauttimaan. Toinen mikä tässä enemmän sinänsä harmitti oli kun asuu yksin ja joku on tuomassa tavaroita niin se on hyvin vaikea kaikenaikaa miettiä että milloin lähtee töistä mihinkin aikaan ja milloin olla paikalla että milloin tämä mahdollisesti tulee, siinä joutuu sitä omaa aikataulua sumplimaan.

Viivästyneestä sohvasta ei tullut hyvitystä

Katja on valistunut ostaja ja hyvin tietoinen omista oikeuksistaan. Sohvan saanti kotiin kolmessa viikossa oli varmasti hänen aktiivisuutensa ansiota. Harminpalkkaa Katja jäi kaipaamaan.

- Yritysmaailmassahan esimerkiksi sanktiot ovat aika hyvin käytössä, ja näin itse olisinkin toivonut omalla tavallani, että liikkeessä olisi huomioitu että tuote tulee myöhässä. Vaikka jonkinlaista kivaa, lisätyynyä pakkaukseen mukaan tai muulla tavalla edes muistaa. Tässähän ei ollut kyse niin pitkästä myöhästymisestä, mutta silti siihen suhtaudutaan heti niin että minkäänlainen viikon parin kolmen viivytys ei ole mitään. Se on ihan täysin olankohautuksella ohitettava asia. Siinä vaan ei sitä sohvaa ole niin sitä ei tule ja se tulee kun se tulee, niin se on vähän semmoinen ikävä asenne, Katja toteaa.

hella(copyright YLE/videokuvaa)Kuningaskuluttajaan on tullut useita yhteydenottoja, joissa katsojamme kertovat törkeistä viivästymisistä. Nopean toimittamisen lupauksista huolimatta toimitus on voinut viipyä muutamista viikoista jopa yli puoleen vuoteen. Esimerkkejä on huonekaluista, kodinkoneista, laajakaistaliittymistä ja silmälaseistakin.

Harva kuitenkin haluaa kertoa asiasta julkisuuteen. Yksi syy voi olla että on vaikea antaa näyttöä suullisista lupauksista. Toinen syy on huonossa kuluttajalaissa. Sieltä ei löydy selkeitä määritelmiä viivästymisen seurauksista.

Valitukset ovat lisääntyneet

Kuluttajaliitosta kerrotaan, että viivästymisistä tulee valituksia päivittäin ja että valitukset ovat lisääntyneet. Eniten valituksia tulee juuri huonekaluista. Niiden myynti on muuttunut sellaiseksi, että liikkeessä on vain mallikappaleita ja tuotteet tilataan joko keskusvarastolta tai niiden valmistus jopa käynnistyy vasta myynnin jälkeen.

Kuluttajaliiton mukaan kuluttajansuoja on tällaisessa tilauskaupassa huono. Ostaja joutuu maksamaan esimerkiksi huonekalunsa ennakkoon saamatta takeita siitä, koska tuote tulee ja onko tavara tilatun mukainen. Riski oli ennen elinkeinon harjoittajalla, nyt se siirtynyt kuluttajalle.

hella(copyright YLE/videokuvaa)Eniten viivästymisistä tulee valituksia kunnallisille kuluttajaneuvojille. Hämeenlinnan seudullakin niitä tulee vuosittain kymmeniä. Itse tapausten käsittely jää usein keskustelun asteelle. Harvoin kuluttajaneuvoja ottaa yhteyttä myyjään. Hämeenlinnan seudun kuluttajaneuvoja Tarja Hakamäki sanookin, että kuluttajalaki on hampaaton.

- Siinä suhteessa kuluttajalaki on ehkä huono, että jos laissa olisi ihan selvä sopimussakkolauseke, että viivästystilanteessa kuluttaja saisi hyvän korvauksen, niin se saattaisi näitä viivästystilanteita ennaltaehkäistä, Hakamäki selventää.

hella(copyright YLE/videokuvaa)Jos tilattua tavaraa ei ole toimitettu sovittuna aikana, ostajan tulee ottaa heti yhteyttä myyjään. Ääritilanteessa kuluttaja voi purkaa kaupan. Joko asiakas voi ilmoittaa myyjälle kohtuullisen lisäajan ja kertoa, että jos tuote ei nyt parin viikon aikana tule, niin purkaa kaupan. Korvauksia viivästymisestä ei saa ilman päteviä perusteita.

- Kuluttajan pitää osoittaa, että hänelle on syntynyt joitain kuluja - esimerkiksi puhelinkuluja, tai jos pakastin viivästyy ja vanha pakastin on otettu jo sulamaan ja tulee vahinkoja, niin kyllä vahingonkorvauksia voi saada jos ne pystyy osoittamaan. Mutta automaattista alennusta ei tällaisessa tilanteessa saa. Toki siitä voi aina neuvotella, kuluttajaneuvoja Tarja Hakamäki neuvoo.

Sopimusehdoista voi neuvotella etukäteen

Kuluttaja voi myös neuvotella tiukat ehdot myyjän kanssa, jos tavaraa tilataan jostain muualta eikä toimitusaikaa voi täsmällisesti määrätä.

hella(copyright YLE/videokuvaa)- Tällä hetkellä, kun laissa ei sopimussakkolauseketta ole, niin tietysti olisi hyvä jos kuluttaja jollain tavalla itse saisi sen sovittua, mutta se voi olla käytännössä aika hankalaa. Varmaan pidemmän päälle se olisi parempi, kun se olisi siellä lainsäädännössä, Tarja Hakamäki pohtii.

Viime kädessä kuluttaja voi vaikuttaa suosimalla liikkeitä, joissa toimitukset hoituvat ajallaan.

- Jos on aikaisemmin hyviä kokemuksia jostakin myymälästä, niin ehkä sitten kannattaa jatkossakin asioida siellä, jos toimitukset ovat sujuneet hyvin ja reklamaatiot hoidettu hyvin, Hakamäki suosittelee.

Viivästyksiä riitautetaan harvoin

Kuluttajariitalautakunnassa käsitellään hyvin harvoin viivästymisestä johtuvia riitakysymyksiä. Tapauksia on viime vuosina ollut vain muutamia.

hella(copyright YLE/videokuvaa)Eräässä tapauksessa viitisen vuotta sitten asiakas osti Kalustetalosta terveystuolin, joka tehtiin ostajan valitsemalle kankaalle. Toimitusajaksi sovittiin kahdesta neljään viikkoa. Tuoli saapui liikkeeseen vasta kymmenen viikon kuluttua, jolloin ostaja halusi purkaa kaupan myyjän viivästyksen vuoksi. Lisäksi ostaja vaati Kalustetaloa palauttamaan noin viidenkymmenen euron ennakkomaksun. Siitä syntyi riita, ja kuluttajariitalautakunta teki päätöksen suosittaa etumaksun palauttamista. Muutkin kuluttajariitalautakunnan ratkaisemat tapaukset ovat päättyneet asiakkaan eduksi.

Siis: jos tilaamasi tuote viipyy yli luvatun, niin ota ensin yhteys myyjään ja pyydä hyvitystä. Jos neuvottelu ei auta, käänny kuluttajaneuvojan puoleen. Kuluttajaneuvoja voi olla yhteydessä myyjään. Viime kädessä voit tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajaneuvojalta saa apua valituksen tekemiseen.

Jouko Uschanoff / TV1 Kuningaskuluttaja

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.