Hyppää pääsisältöön

Jazzkomeetta Eero Koivistoista inspiroivat myös rock ja runous

Eero Koivistoisesta tuli 1960- ja 1970-luvuilla suomalaisen jazzin tärkeimpiä nimiä. Tässä koosteessa nähdään ja kuullaan hänen varhaisia taltiointejaan 1960- ja 1970-luvuilta.

Saksofonisti Eero Koivistoinen (s. 1946) nousi modernin jazzin kotimaiseen etulinjaan 1960-luvun lopulla. Hänen trionsa (bassossa Pekka Sarmanto ja rummuissa Edward Vesala) kuului free jazzin pioneereihin maassamme.

Koivistoinen sai Jazzliiton ensimmäisen Yrjö-palkinnon vuonna 1967. Esimerkki Koivistoisen varhaistuotannosta on vuonna 1968 Yleisradiolle nauhoitettu Traneology, joka ilmestyi kaksi vuotta myöhemmin Otavan kirjallisellä äänilevyllä Odysseus.

Vuonna 1967 Koivistoinen liittyi kokeilevan Blues Section -rockbändin riveihin. Jazzliiton juhlakonsertissa Kulttuuritalolla 1967 tehty äänitys on bändin harvinainen livetallenne.

Koivistoisen oma esikoislevy Valtakunta – niin ikään Otavan kirjallinen äänilevy – yhdisti mullistavalla tavalla runoutta, jazzia, psykedeelistä rockia ja konserttimusiikin avantgarde-virtauksia.

Levyn sävellyksiä kuultiin etukäteen radiossa elokuussa 1968 kokoonpanolla, jossa mukana olivat mm. Blues Section -kumppanit Hasse Walli ja Ronnie Österberg.

Tässä artikkelissa mukana oleva Five Blue Tones on Yleisradion tilaama sävellys, jonka vauhdikas esitys taltioitiin tv-konsertissa syksyllä 1970. Kappale julkaistiin Koivistoisen kolmannella Otava-LP:llä For Children.

Jazzmiehen monitahoisista kiinnostuksen kohteista kertoo vuonna 1971 tehty albumillinen Kirsi Kunnaksen runoihin sävellettyjä lastenlauluja.

Eero Koivistoisen kansainvälinen ura lähti nousuun Montreauxin jazzfestivaalien yhtyesarjassa vuonna 1969 tulleen voiton jälkeen. Voitto johti hänet opiskelemaan ja soittamaan New Yorkiin. Hän kertoo uransa vaiheista Axa Sorjasen vuonna 1997 Olet paha -dokumenttisarjaan tekemässä pitkässä haastattelussa.

Vuonna 1974 äänitetyllä kappaleella Runoelma nousevat esiin sekä Koivistoisen solistiset kyvyt että säveltäjän taidot. Teoksessa voi kuulla niin klassisen musiikin ja jazzin fuusiota kuin skandinaavisen kansanmusiikin sävyjä. Mukana tällä Ylen kantanauhalla on kitaralegenda Jukka Tolonen.

Koivistoinen oli keskeisesti mukana perustamassa 1970-luvun puolivälissä Uuden musiikin orkesteria UMOa. UMOn kanssa toteutettu Smörrebröd vuodelta 1978 on nimensä mukaisesti jazzin perusasioiden äärellä. Kansainvälisen soundin ja tyylillisten virtausten omaksuminen oli Suomessa tässä vaiheessa jo pitkällä. Sävellys on jo eri maailmasta verrattuna sitä varhaisempiin suomalaisiin jazzkokeiluihin.

Teksti: Jukka Lindfors & Eero Koski

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto