Hyppää pääsisältöön

Mies Hymyn takana – Urpo Lahtinen

Sekatyömiehenä ja taidemaalarina aloittanut Urpo Lahtinen perusti Hymy-lehden vuonna 1959. Sensaatiolehden perimmäisestä luonteesta ja merkityksestä kustantaja Lahtinen keskusteli Eero Silvastin kanssa vuonna 1968.

Mielipidevaikuttajana lehti osallistui vennamolaisuuden nousuun ja naisten tasa-arvokeskusteluun.

Intimiteettisuojakysymys tuli ajankohtaiseksi sensaatiolehdistön myötä 1960-luvun lopulla. Silloin perustettiin Julkisen sanan neuvosto ja julkaistiin Lehtimiehen ohjeet.

Urpo Lahtinen, jonka unelmana oli laatulehti Der Spiegelin tapaan, myi Lehtimiehet-yhtiönsä ja sen mukana Hymy-lehden Yhtyneille Kuvalehdille vuonna 1988. Kauppahinta oli 180 miljoonaa markkaa.

”Hän selitti olevansa epäpoliittinen ja puolueeton, mutta halusi todellisuudessa olla Suomen Berlusconi, lehtikeisari mutta myös poliittinen vaikuttaja”, on Jyrki Hämäläinen kuvannut ystäväänsä Urpo Lahtista (1931-1994) teoksessaan Lehtikeisari, Urpo Lahtisen orjantappurakruunu.

Teksti: Rita Landström

Kommentit