Kun Suomen rataverkon rakentaminen pääsi 1800-luvun jälkipuoliskolla käyntiin, mullistuivat maan liikenneolot muutamassa vuosikymmenessä.
Suomen ensimmäinen henkilöliikenteelle tarkoitettu ratayhteys Helsingistä Hämeenlinnaan valmistui vuonna 1862. Keisari Aleksanteri II oli kuusi vuotta aiemmin esittänyt uudistusohjelman, jonka yhtenä osana oli uusi ratayhteys.
Radan rakentajia etsittiin ympäri maata kirkollisilla kuulutuksilla. Ratatöihin siirrettiin myös Saimaan kanavan rakennustöihin osallistuneita vankeja.
Junamatka Helsingistä Hämeenlinnaan kesti lähes viisi tuntia. Aluksi Hämeenlinnaan liikennöitiin kolme kertaa viikossa. Matkan hinta oli ensimmäisessä luokassa kaksi ja puoli ruplaa.
Juna oli melkoinen ihme ja sitä tultiin päivittelemään pitkienkin taivalten takaa.
Seuraavien vuosikymmenten aikana rataverkkoa rakennettiin tiiviiseen tahtiin. Seuraava suuri hanke oli Pietarin rata, joka 1860-luvun nälkävuosina rakennettiin hätäaputöinä.
Rakentaminen etenikin rivakasti ja 1900-luvun alussa keskeisimmät rataosuudet olivat jo valmiina.
Rautateiden synty Suomessa
Tuotanto: Fennada-Filmi Junior 18.1.1962
Käsikirjoitus: Kaarlo Nuorvala
Ohjaus: Väinö Vento
Selostus: Heikki Heino
Suunnittelu: Igor Ahvenlahti
Ohjaus ja kuvaus: Esko Töyri
Suunnittelu: Felix Forsman
Lavastus: Ensio Suominen
Äänitys: Ensio Lumes
Musiikki: George de Godzinsky