Hyppää pääsisältöön

Satulinna teki Jari Sillanpäästä Suomen iskelmäkuninkaan

Jari Sillanpää valittiin Tangokuninkaaksi kesällä 1995. Samana vuonna ilmestyneestä esikoisalbumista tuli Suomen levyhistorian myydyin. Sillanpään suunnaton suosio herätti liikkeelle myös Ylen A-studion.

Tietolaatikko

Jari Sillanpää (s. 1965) tunnetaan tanssipaikkojen lisäksi monipuolisista konserttikiertueistaan. Hän on kiertänyt mm. Katri Helenan kanssa Me Starat -kiertueen merkeissä. Kesällä 2005 Sillanpää sai Iskelmä-Finlandia-palkinnon. Vuotta aiemmin hän oli edustanut Suomea Eurovision laulukilpailussa, jossa hän sijoittui semifinaalissa 14:nneksi.

Sillanpään omaa nimeä kantavalta albumilta muistetaan etenkin Jukka Kuoppamäen säveltämä ja sanoittama Satulinna. Tekijä oli aikonut siitä tangoa, mutta Sillanpää muokkasi siitä kevyesti rullaavan beat-iskelmän. Se käynnisti Suomen kevyen musiikin osastolla poikkeuksellisen Sillanpää-huuman, jota ensilevyn muutkin hitit – mm. Kaduilla tuulee, Pariisi—Helsinki ja Oot täydellinen – siivittivät raketin lailla nousuun.

A-studion reportaasissa Sillanpää kertoo pohtineensa, mitä hänen oikein pitäisi esittää, kun kuulijat pakkautuivat tanssikappaleiden aikana lavan eteen kuuntelemaan ”kuin konsertissa”. Äiti Raija Sillanpää uskoo suosion johtuvan Jarin tavallisuudesta ja välittömyydestä. Missi Lola Odusogakin kertoo ihailevansa häntä.

Myös levy-yhtiön edustaja Ilkka Vainio korostaa artistin aitoutta ja harvinaisen hyvää kykyä kommunikoida yleisön kanssa. Reportaasin välähdykset Tangomarkkinoiden esiintymisistä vahvistavat viimemainitun väitteen.

Imagosta oli artistin itsensä mukaan tullut neuvoja, mutta tärkeintä oli pitää oma pää. Näyttelijä Eija Ahvon neuvosta hän yritti kuitenkin päästä eroon käsivarren rytmikkäästä nostelusta. "Mitä ihmeen käsilaukkua sä oikein heilutat", oli Ahvo kysynyt tästä koomisen reippaasta liikehdinnästä.

Uran alkuvaiheista asti Sillanpään ohjelmistoon kuului Bum bum bumin tapaisia kabareehenkisiä numeroita. Tanssilavojen orjallisen ”kaksi tangoa—kaksi humppaa—kaksi valssia”-kaavan sijaan hän halusi tuoda teatraalisempaa ”show’ta” ja löysikin ajan myötä visioilleen toteutusväyliä konsertti-, ravintola- ja klubiestradeilta.

Teksti: Paavo Rytsä & Jukka Lindfors

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto