Hyppää pääsisältöön

Pienen lapsen uni ja uniongelmat

Vauvan univaikeudet rasittavat koko perhettä ja voivat olla pitkäaikainen ongelma, joka voi korjaantua, mutta alkaa taas uudelleen esim. sairastelun tai hammaskipujen myötä. Tässä monta unta käsittelevää kysymystä:

Miten lapsen saa nukkumaan yön heräilemättä (3-10 kertaa)?

Mitkä niksit rauhoittavat lapsen uudelleen uneen keskellä yötä?

Minkä ikäiselle vauvalle voi yrittää luoda unirytmiä? 

Paljonko alle 1-vuotiaan pitäisi nukkua?
Entä minkä ikäiseksi lapsi tarvitsee myös päiväunia?
Miten vanhemmat jaksavat huonoilla unilla menettämättä hermojaan ja elämäniloaan. Mistä saa apua, miten sitä osaa pyytää tai hakea?

 

Huonosti nukkuvan lapsen vanhemmilleen aiheuttama unenpuute on karmeaa, paljon pahempaa kuin ennen lapsen saamista osaa kuvitellakaan. Valvominen aiheuttaa tutkitusti ajattelun ja tunne-elämän muutoksia: kyky kommunikoida ja ratkoa ongelmia vähenee, empatiakyky heikkenee, ärtyvyys lisääntyy ja itsehillintä vaikeutuu. Hoida siinä sitten lasta ja parisuhdetta, ja mieti vielä miten saisi lapsen nukkumaan!

Lapsien unen tarve ja heräilytaipumus on yksilöllistä. Puolivuotias nukkuu keskimäärin 14 tuntia vuorokaudessa, vuoden ikäinen 11–13 tuntia. Kuuden kuukauden iässä lapset heräävät keskimäärin 1-3 kertaa yössä, osa hereille asti, osa vain hieman havahtuen. Vielä kaksivuotiaistakin yli puolet herää yöllä ainakin kerran, ja joka kymmenes kolme kertaa tai useammin.

2-3-vuotiaat lopettelevat itse yleensä päiväunia, jos heitä ei siihen tueta esimerkiksi yöunia vähentämällä. Osa lapsista nukkuu päiväunia vielä ekaluokallakin. Jos lapsi on virkeä ja hyvinvoiva, ei päiväunille tarvitse pakottaa, mutta silloinkin on hyvä rytmittää päivää rauhallisemmalla hetkellä esimerkiksi lounaan jälkeen. Päiväkodin hetkisessä ympäristössä päivälepo on hyvä tapa, vaikka lapsi kotona pärjäsikin jo ilman.


Hyvän unen perusta on uni-valve-rytmi eli selkeä ero päivän ja yön välillä.

Aamulla noustaan ylös, syödään, aletaan jutustella ja touhuta. Illalla hiljennetään tahtia, valaistusta ja virikkeitä. Vauvan katkonaisiin uniin ei aikuinen voi vaikuttaa, mutta lapsen voi opettaa nukahtamaan rauhallisesti itse uudelleen laittamalla hänet jo illalla hereillä olevana sänkyyn. Vaikka aluksi tuntuisi helpommalta nukuttaa lapsi rinnalle, pullolle tai syliin, syntyy ongelmia kun lapsi tottuu tarvitsemaan samaa nukutustapaa aina yöllä havahtuessaan.

Unitutkimuksissa ne lapset, jotka nukkuivat läpi yön herättämättä vanhempiaan, laitettiin muita useammin iltaisin hereillä omaan sänkyyn! Yöllä heräävän vauvan kanssa ei seurustella, vaan lohdutellaan hätä pois ja hoidetaan lempeästi vain välttämättömät hommat, lähinnä kakkavaipanvaihto. Ei tuutulauluja enää yöllä!

Huonosti nukkuvalle vauvalle kannattaa aluksi kysyä apua neuvolasta, jossa voidaan ainakin varmistaa, ettei unta häiritse vaikkapa korvatulehdus tai allergiat. Neuvolasta saa ohjeita myös koti-unikouluun, joka tosin sopii vasta yli puolivuotiaille, kiinteitä syövälle vauvalle. Ensi- ja turvakotien liitolla on baby-blues-toimintaa, joista saa henkilökohtaista ohjausta puhelimitsekin. Jos olet aivan uupunut ja pelkäät vahingoittavasi lastasi, hae apua perheneuvolasta ja lastensuojelusta. Älä aristele pyytää myös sukulaisia tai ystäviä apuun edes päiväunien ajaksi.

Lapsen ensimmäinen vuosi on valitettavasti useimmiten vähien unien aikaa. Kannattaa myöntää se itselleen ja sopeutua tilanteeseen. Unenpuutteen aiheuttamaan hermojen menettämiseen ei auta kuin nukkuminen. Jätä harrastukset, iltakukkumiset ja kodinhoidot minimille, nukkuminen on nyt ykkösprioriteetti. Nuku lapsen päiväunien aikana jos suinkin pystyt. Sovi miten pyydät apua paikalle, jos pinna meinaa palaa. Varaa suklaata sängyn viereen, siitä on kummasti apua kello kolme yöllä kun tekee mieli kirkua ääneen.

Kahden vanhemman perheissä jakakaa vanhempien kesken aamu-univuoroja, iltaunivuoroja. Molemmat vanhemmat voivat vastata vauvan hätään yöllä ja vähintään vuorotella vaipanvaihdossa tai hyssyttelyssä, vaikka äiti joutuisikin heräämään imettämään. Valvominen ja vakava unenpuute ei saa jäädä yksin toisen vanhemman kannettavaksi!

Hurjasti myötätuntoa teille vauvan unien kanssa kamppaileville, elätte nyt raskasta elämänvaihetta! Muistan itsekin miten toivottomalta tilanne välillä tuntui. Vaikka se ei nyt ehkä lohduta, niin suurin osa lapsista alkaa nukkua yönsä paremmin noin vuoden ikäisenä. Se on onni, jota odotellessa kannattaa sinnitellä!

 

Janna Rantala on lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja pienen lapsen äiti. Hänellä on laaja työkokemus lasten ja perheiden ongelmista - vauvasta teini-ikäisiin. Hän on toiminut myös aikuispsykiatrina, neuvola- ja koululääkärinä sekä kouluttajana ja Yle TV2 Poinzi-lastenohjelman neuvonantajana.

 


Lisää aiheesta:

Jannan vastaus Pienen lapsen uni ja uniongelmat osa 2 onunikoulu- ja tassutteluohjeita sekä nukkumapaikkavinkkejä – eli keinoja vauvan parempaan uneen! 

Etsi netistä myös: perheneuvola + kotikuntasi nimi

Ensi- ja turvakotien liitto

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Vanhemmuus