Hyppää pääsisältöön

Jean-Pierre Léaud, uuden aallon ikoni

Näyttelijä Jean-Pierre Leaud antoi vuonna 1959 kasvot koko uudelle aallolle. 31 vuotta myöhemmin hän nimesi Aki Kaurismäen "uudeksi uudeksi aalloksi".

Nuori Jean-Pierre Léaud (s. 1944) esitti pääosaa Ranskan uuden aallon läpimurtoelokuvassa 400 kepposta (1959). Hänen roolihahmonsa Antoine Doinel oli ohjaaja Francois Truffaut´n alter ego: vaikeuksiin joutuva pariisilainen koulupoika, joka palvoo elokuvia ja Balzacia.

Truffaut ja Léaud palasivat Antoine Doinelin tarinaan neljässä elokuvassa 20 vuoden aikana. Léaud kasvoi Antoinen roolissa aikuiseksi ja jäi tavallaan hahmonsa vangiksi – tai jonkinlaiseksi valkokankaan ”sijaiskärsijäksi”, kuten Peter von Bagh on sanonut.

Léaud näytteli myös useissa Jean-Luc Godardin elokuvissa. Ajan henki kiteytyi Maon punaisen kirjan heilutteluun Godardin elokuvassa Kiinatar (1967). Hullun vuoden 1968 jäljet puolestaan heijastuivat Léaudin rooliin Jean Eustachen elokuvassa Äiti ja huora (1973).

Léaudin myöhempien aikojen paras rooli on Aki Kaurismäen elokuvassa I Hired A Contract Killer (1990). Se toi ujon ja julkisuutta karttavan näyttelijän myös Suomeen ja Sodankylän elokuvajuhlille vuonna 1990.

Sodankylässä tehdyissä haastatteluissa hän puhuu mm. Truffaut´n, Godardin ja Kaurismäen tavasta käsitellä näyttelijöitä. Kaurismäki teki Leaudiin vaikutuksen työtavoillaan: "En ole koskaan nähnyt ketään, joka ajattelisi ja työskentelisi yhtä nopeasti."

Teksti: Kati Sinisalo & Jukka Lindfors