Hyppää pääsisältöön

Tutkittua - pukeutuminen

 

Käytännölliset, siistit ja asialliset

Yleisradion teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisnaiset valitsevat vaatteensa ennen kaikkea käytännöllisyyden, siisteyden ja tilaisuuden luonteen mukaisesti. Naisista 87 % pitää tärkeänä sitä, että vaatteet ovat mahdollisimman mukavat päällä. Suurin osa naisista pyrkii myös pukeutumaan niin, että kehon huonommat puolet kuten esimerkiksi vatsamakkarat jäävät vähemmälle huomiolle.

Vain 22 % naisista painottaa oman persoonallisuutensa esilletuomista pukeutumalla. Pientä seksikkyyden ripausta pitää erittäin tärkeänä osana pukeutumistaan vain noin joka kymmenes nainen.

Suomalaismiehet ovat pääosin tyytyväisiä puolisoidensa pukeutumiseen ja luonnehtivat sitä yleisimmin sanalla käytännöllinen tai siisti. Kuitenkin 20 % miehistä toivoo naisten pukeutumiselta lisää seksikkyyttä. Seksikkyyttä toivovat lisää etenkin alle 40-vuotiaat. Kumppaninsa nykyiseen tyyliin puolestaan ovat erityisen tyytyväisiä 50–60-vuotiaat tutkimukseen osallistuneet miehet. Viidennestä miehistä kumppanin pukeutuminen ei kiinnosta lainkaan – se on aivan naisen oma asia.

Liian pienet vaatteet ja unelmissa elävät mallimitat

Noin kaksi kolmesta naisesta (61 %) on ostanut liian pieniä vaatteita ajatuksenaan mahtua niihin joskus myöhemmin. Ja erehdys jää harvoin yhteen kertaan – yli puolet myöntää tehneensä näin useammin kuin kerran. Joka kymmenes nainen kantaa kassalle liian pieniä vaatteita toistuvasti.

Vuoden rättirahat

Naiset kuluttavat oman arvionsa mukaan vaatteisiin ja jalkineisiin keskimäärin 705 euroa vuodessa. Viidennes kuluttaa vuositasolla oman arvionsa mukaan alle 300 euroa, neljännekseltä rahaa palaa vaatteisiin ja kenkiin yli 1 000 euroa vuodessa. Joka viides nainen ei osaa arvioida kulutustaan.

Miehet arvioivat kumppaninsa kuluttavan pukeutumiseensa keskimäärin 758 euroa vuodessa. Miehistä 14 % arvioi naisensa kuluttavan vuodessa alle 300 euroa, sen sijaan neljännes arvioi kulut yli 1 000 euron luokkaan. Neljännes miehistä ei osaa arvioida kumppaninsa vaatetukseen käyttämää rahamäärää lainkaan.

 

Tutkimuksen on toteuttanut Taloustutkimus Oy.

Kommentit